Meniu Principal

Viorel Salan: “În cazul desființării DGPA, cele mai grave încălcari ale legii au fost comise în anii 2005-2006“

Senatorul PSD Viorel Sălan, preşedintele Comisiei parlamentare de anchetă a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru clarificarea aspectelor ce ţin de desfiinţarea Direcţiei Generale de Protecţie şi Anticorupţie, spune că a constatat că o serie întreagă de norme de tehnică legislativă au fost încălcate.

Într-un interviu, senatorul Viorel Sălan, vorbește despre  concluziile principale şi propunerile  concrete  făcut către Birourile Permanente.

– Ați prezentat în plenul reunit al Parlamentului României, raportul final al Comisiei DGPA.  Care au fost principalele concluzii?

– În conformitate cu obiectivul principal pentru care a fost înființată comisia specială de anchetă, am constatat că o serie întreagă de norme de tehnică legislativă au fost încălcate la desfiinţarea DGPA, în mai multe etape. Cele mai grave dintre acestea au fost comise în anii 2005-2006. Pe tot parcursul anului 2005 ministrul Justiţiei în exerciţiu a căutat să demonstreze ineficienţa DGPA prin realizarea unui control inopinat în ianuarie 2005 şi prin executarea unei emisiuni de audit de Ministerul Apărării Naţionale pe baza unui protocol de colaborare instituţională. Acest protocol s-a încheiat fără temei legal şi cu încălcare normelor de drept referitoare la efectuarea auditului public intern. De asemenea, ministrul Justiției la acea vreme a intrat în spațiile operative ale unui serviciu de informații fără să dețină certificat ORNISS, condiție obligatorie pentru permiterea accesului. Mai sunt și alte încălcări ale legii, dar pe acestea le apreciez ca fiind cele mai grave.

– Față de cele constatate, ce propuneri concrete ați făcut către Birourile Permanente?

– La finalul activității, comisia a propus prin acest raport sesizarea instituțiilor abilitate, pentru a acționa conform competențelor pe care le au. Mă refer aici la Serviciul Român de Informații, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerul Justiției, Consiliul Suprem de Apărare a Țării. În același timp, comisia a apreciat ca fiind imperios necesarsă se  analizeze Legea siguranței naționale a României, raportat la contextul socio-politic actual, și, după caz, modificarea corespunzătoare a legislației referitoare la protecția informațiilor clasificate. Și, nu în ultimul rând, să fie instituită obligația celor invitați de a participa la ședințele unei Comisii parlamentare de anchetă, la care au primit invitație și  prin antrenarea unei forme de răspundere juridică, stabilită prin lege.

– Ca părere personală, ce vi s-a părut cel mai grav în toate cele întâmplate?

–  Pentru mine, și poate nu doar pentru mine, rămâne foarte greu de înțeles cum un ministru al justiției, în exercițiu și în cunoștință de cauză, alege să încalce în mod flagrant legea. Mai mult decât atât, este o ironie a sorții ca o astfel de persoană să se autodeclare o campioană a independenței justiției, să dea lecții de democrație și să reprezinte România la cel mai înalt nivel politic în Europa. Poate a venit momentul unor juste rectificări în acest sens.

Maria Hogman