Meniu Principal

Sălan: Guvernul Cîțu trebuie să plece

Congresul PNL – Un “Festival al Sfidării Naționale”

Organizarea Congresului PNL, cu 5.000 de participanţi prezenţi fizic la Pavilionul ROMEXPO în timp ce Capitala era sub cod roşu de pandemie a fost cea mai mare sfidare a Guvernului Cîţu către români. Modul concret în care liberalii au încălcat legea l-am prezentat detaliat în declaraţia politică de azi:

Liberalismul la guvernare a ajuns sinonim cu încălcarea sistematică și publică a legii

 Incredibil, dar adevărat. Al patrulea val al pandemiei a cuprins deja România şi vedem cu toţii că principala preocupare a actualului guvern liberal a rămas încălcarea sistematică şi publică a legii, ori de câte ori interesele de partid o cer.

Ultimul episod al unei serii prea lungi de abuzuri devenită evidentă în condiţiile crizei epidemiologice este organizarea Congresului Partidului Naţional Liberal cu Capitala sub cod roşu, cu un nivel de incidenţă vineri de 3,77/1000, iar sâmbătă de 4,1/1000.

În actualele circumstanţe epidemiologice, organizarea Congresului PNL în Pavilionul Romexpo, la care au fost invitaţi să ia parte circa 5.000 de participanţi din toată ţara reprezintă un abuz teribil în ceea ce priveşte respectarea legii. O expresie clară a unei aroganţe fără limite a organizatorilor faţă de cetăţenii României. Ceea ce le este interzis oamenilor obişnuiţi, le este permis guvernanţilor.

Din punct de vedere strict tehnic, Hotărârea de Guvern ce tocmai a fost adoptată a instituit nişte măsuri obligatorii, dacă ajungem la incidenţa de 3 la mie. Printre acestea se numără şi interzicerea cu totul a unor manifestări de o asemenea amploare. A argumenta că avem în faţă o manifestare artistică susţinută într-un institut de cultură şi nu o mare adunare politică este o sfidare a bunului simţ. Partidul Naţional Liberal nu are cum să fie o instituţie de cultură în sensul prevăzut de lege, că nu e Filarmonica „George Enescu” sau Teatrul Naţional Bucureşti.

Practic, în conformitate cu cadrul juridic în vigoare în acest moment, Congresul PNL nu avea cum să aibă loc legal. Nici măcar dacă ar fi fost organizat în aer liber, nu ar fi avut voie să participe la eveniment un număr de 5.000 de persoane.

În mod normal, participanţii ar fi trebuit să fie întâmpinaţi sâmbătă, la intrarea în Romexpo, de către forţele de ordine împreună cu cei de la Direcţia de sănătate publică a Capitalei.

De fapt, în Hotărârea de Guvern din 14 august a.c., evenimentele culturale la capacitate de 50% din sală erau permise până la o incidență de 1,5/1000. Prin Hotărârea de Guvern din 17 septembrie a.c., adoptată cu o săptămână înainte de desfăşurarea Congresului PNL (când deja se vedea clar că Bucureștiul va depăși pragul de 3/1000), s-a permis ca astfel de evenimente să se desfășoare până la incidența de 6/1000.

Dar absurdul nu se opreşte aici. Tot în conformitate cu această hotărâre de guvern manifestaţiile de protest nu mai pot practic avea loc în România, limita maximă admisă fiind de 100 de participanţi. Cu precizarea că toţi cei 100 de participanţi trebuie să deţină certificatul verde sau măcar acel test negativ obligatoriu.

Deci, dacă cineva doreşte să protesteze mâine împotriva vaccinării obligatorii, va trebui obligatoriu să se vaccineze înainte.

Dar legalitatea acestei hotărâri de guvern este o altă discuţie.

Să ne amintim mai întâi că pentru măsurile care pot fi dispuse pe timpul stării de alertă există deja o lege dată în Parlament Legea nr. 55/2020, promulgată în data de 15 mai 2021. Aceasta stabileşte clar ce responsabilităţi are guvernul şi care sunt paşii pe care guvernul, ministerele şi celelalte organe administrative îi pot face în combaterea efectelor pandemiei.

În situaţia de faţă, pur şi simplu prin această hotărâre de guvern, au fost depăşite aceste limite foarte clar stabilite în lege. Guvernul a decis pe cont propriu, în afara abilitării pe care i-a dat-o parlamentul. În momentul acesta reglementarea dată de guvern este practic nelegală pentru faptul că textul hotărârii nu are acoperire în lege.

În altă ordine de idei, prin noile reglementări conţinute în acest act normativ, guvernul aduce atingere unor principii fundamentale enumerate în Constituţia României.

Guvernul a împărţit populaţia României în două. O parte din populaţie, cei care sunt vaccinaţi, are voie să facă cam orice face un om liber în general, dacă deţin certificatul verde, şi cealaltă parte din populaţie care nu poate face aceste lucruri. Cu precizarea că restricţiile se aplică asupra persoanelor nevaccinate, adică asupra unei majorităţi de 70% din populaţie – România fiind din acest punct de vedere pe ultimul loc în Europa ca număr de persoane vaccinate.

În plus, această hotărâre de guvern mai are o slăbiciune: nu are un fundament ştiinţific deoarece cei care s-au vaccinat se pot contamina din nou şi pot transmite virusul la fel ca şi cei nevaccinaţi. Şi atunci putem să ne întrebăm pe ce considerente cei care sunt vaccinaţi beneficiază de toate libertăţile constituţionale deşi sunt la fel de periculoşi ca şi cei nevaccinaţi în propagarea pandemiei?

În acelaşi timp cei vaccinaţi au acces pe baza certificatului verde de a participa la evenimente fără să li se mai solicite un test, spre deosebire de cei vaccinaţi care sunt obligaţi să se vaccineze.

Măsuri similare prin care se fac diferenţieri în libertatea de mişcare a oamenilor, bazate pe acest “certificat verde” s-au mai luat în Europa. Problema este ca în respectivele state s-a discutat la nivelul societăţii şi s-a ajuns la organele judiciare cele mai înalte pentru că nu au fost luate de Executiv pe cont propriu, ci au fost luate de parlamente, în urma unor dezbateri parlamentare, în care a fost analizată situaţia concretă a ţării respective, după care s-a ajuns la Curtea Constituţională.

Hotărârea aceasta de guvern va produce efecte, şi se prezuma că este legală până în momentul în care o primă instanţă judecătorească va constata că nu este legală. Altfel spus se vor da amenzi contravenţionale în baza ei.

De fapt, vom ajunge într-o situaţie prin care am mai trecut acum mai bine de un an de zile la începutul pandemiei. La acel moment era vorba despre carantinarea persoanelor. Guvernul a acţionat acum exact în aceeaşi manieră ca şi atunci. Hotărârea a fost contestată în instanţă de către cetăţeni şi Curtea Constituţională a decis că guvernul nu poate limita drepturile constituţionale fără o lege a parlamentului.

Să ne aminitim că iniţial, regulile de carantinare au fost instituite printr-o ordonanţă de urgenţă emisă foarte repede de guvern, fără nicio dezbatere publică, dată înainte să apară Legea nr. 55/2020, care a fost declarată neconstituţională de către Curtea Constituţională. În acea perioadă se aflau foarte multe persoane în carantină care au şi ieşit din carantină pentru că se instaurase un vid legislativ. Ceea ce cred că se va întâmpla şi acum.

Ce idee principală se desprinde din toate acestea? În primul rând, este evident că interese strict personale sau particulare de partid trec înaintea gestionării responsabile a interesului public al cetăţenilor. Preşedintele Klaus Iohannis şi premierul Florin Cîțu ne arată nouă, tuturor cetățenilor, prin exemplul lor personal, că legea este facultativă pentru unii şi poate fi interpretată arbitrar în orice moment. În plus, ne demonstrează în termeni cât se poate de clari că măsurile de protejare a sănătății și vieții oamenilor se aplică doar când ne convin. Iar atunci când ele nu ne permit să facem ce vrem, nu le mai luăm în considerare.

În ianuarie, Partidul Social Democrat a solicitat partidelor din coaliţia de guvernare să îşi asume politic obiectivul enunţat de premierul Cîțu, de a imuniza 10,4 milioane de persoane până cel târziu la finalul lunii septembrie 2021. Eşecul în atingerea acestui obiectiv trebuie să conducă în mod automat la demisia guvernului şi la formarea unei noi majorităţi parlamentare, capabilă să gestioneze pandemia şi să relanseze economia.

Am ajuns la sfârşitul lunii septembrie. Este momentul. Demisia, domnule Florin Cîțu!

Viorel Sălan,

Deputat PSD Hunedoara