Lucrări în Comisia pentru apărare
Ieri, a avut loc şedinţa săptămânală a Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională
Primul proiect dezbătut a fost PLx 422/2021 Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.194/2002 privind regimul străinilor în România.
Comisia pentru apărare a fost sesizată în fond cu acest proiect de Lege împreună cu Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia juridică, de disciplină și imunități.
Proiectul de Lege are ca obiect reglementarea modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr.194/2002, în sensul includerii nomazilor digitali în categoria străinilor care pot beneficia de viză de lungă şedere în alte scopuri.
Am observat că proiectul de lege este o iniţiativă bună, corelată cu evoluţia tehnologiei, şi tendinţa globală de digitalizare, care a afectat inclusiv regimul de muncă în condiţiile dificile create de perioada aceasta grea pe care o traversăm cu toţii.
Am dorit să aflu dacă punctul de vedere al MAE, transmis membrilor comisiei chiar în cursul zilei de azi, este şi punctul de vedere al Guvernului. De asemenea, am solicitat câteva precizări suplimentare din partea unora dintre iniţiatorii acestui proiect care sunt şi membri în Comisia pentru apărare. Aceste precizări se refereau la aspecte evidenţiate de către Consiliul Economic şi Social.
Aspectele sunt trei şi anume:
În ceea ce priveşte criteriile de încadrare în categoria de „nomand digital”, acestea nu sunt destul de bine definite şi nu sunt riguros argumentate;
Autorităţile române nu deţin în acest moment nici resurse şi nici structuri de control;
Proiectul ar trebui completat cu prevederi referitoare la munca pe teritoriul României.
Observaţiile mele au rămas practic fără răspunsuri clarificatoare.
O altă iniţiativă legislativă dezbătută ieri a fost PLx 274/2021 Proiect de Lege pentru abrogarea alin.(6) al art.34 din Legea nr.248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate.
Comisia pentru apărare și Comisia pentru politică externă au fost sesizate în fond cu acest proiect de Lege. Iar Camera Deputaţilor este Cameră decizională.
Obiectul de reglementare al acestei iniţiative legislative se referă la abrogarea art.34 alin.(6) din Legea nr.248/2005. Potrivit expunerii de motive, iniţiativa vizează instituirea posibilităţii de a-şi păstra cartea de identitate naţională, pentru cetăţenii români care şi-au stabilit domiciliul în străinătate.
Mi-am exprimat acordul cu aspectele exprimate anterior de colegul deputat gl. Mircea Chelaru. Am accentuat faptul că responsabilităţile care decurg din obligaţiile cetăţeneşti trebuiesc a fi anunţate instituţional la un singur domiciliu, cel valid, şi din acest motiv păstrarea a două documente de identitate (carte de indentitate şi paşaport) pentru cetăţenii români stabiliţi în străinătate ar crea confuzii grave.Toate acestea le-am coroborat cu afirmaţiile reprezentantului Guvernului care a expus faptul că, în condiţiile legilor actuale, o persoană nu poate avea mai mult de un domiciliul şi o reşedinţă, pe care le susţin integral.
Am dorit de asemenea ca iniţiatorul acestei legi să ne ofere clarificări necesare în ceea ce priveşte motivul principal pentru care a promovat un astfel de proiect de lege. Dar iniţiatorul nu a fost prezent la dezbateri.
Am votat un raport de respingere pentru această iniţiativă legislativă.
PLx 482/2021 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.13/2021 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.18/2016 privind amenajarea spaţiului maritime.
Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a fost sesizată pentru aviz cu acest proiect de Lege.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2016 privind amenajarea spaţiului maritime. Intervenţiile legislative vizează, printre altele, eliminarea sintagmei „componenţa nominală a membrilor” prevăzută la art. 12 alin. (3), astfel încât membrii desemnaţi de către autorităţile componente ale Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, să nu fie menţionaţi în regulamentul aprobat prin hotărâre a Guvernului, actualizarea denumirii instituţiilor componente ale Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, precum şi rectificarea unei erori referitoare la denumirea instituţiei Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”.
La dezbaterile pe marginea acestui proiect de lege am formulat următoarea întrebare: categoric, modificările propuse de aceasta ordonanţă sunt date şi de transpunerea Directivei Europeane nr. 2014/89, însă potrivit art. 5 şi art.6 din Ordonanţa de Guvern nr. 18/2016, Comitetul de amenajare a spaţiului maritim trebuia să elaboreze şi să monitorizeze implementarea Planului de amenajare a spaţiului maritim. În actul normativ la care am făcut trimitere se menţionează că Planul acesta se aprobă prin lege organică şi trebuie să intre în vigoare până la 31 mai 2021. L-am întrebat pe secretarul de stat prezent dacă a fost emisă legea la care se face trimitere şi dacă a intrat în vigoare până la data de 31 mai 2021.
Am aflat că Legea aceasta nu a fost adoptată.
PLx 485/2021 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.18/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea unor acte normative în domeniul sănătăţii precum şi pentru abrogarea art.4 din Legea nr.584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA.
Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a fost sesizată pentru aviz cu acest proiect de Lege. Camera Deputaţilor este Cameră Decizională.
Proiectul de lege, iniţiat de Guvernul României, are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006, precum şi abrogarea art. 4 din Legea nr. 584/2002. Potrivit expunerii de motive, proiectul vizează, printre altele, stimularea organizării şi desfăşurării la nivelul unităţilor sanitare a activităţii de audit clinic, ca măsură de creştere a calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului. De asemenea, intervenţiile au ca scop clarificarea atribuţiilor dintre structurile din cadrul Ministerului Sănătăţii şi direcţiile de sănătate publică, înlăturarea conflictelor de interese, introducerea reglementărilor specifice referitoare Ia situaţiile în care pot fi transmise bunurile achiziţionate din sumele alocate pentru derularea programelor naţionale de sănătate, aflate în perioada de valabilitate, de la o unitate de specialitate la alta.
Şi aici am dorit să adresez o întrebare reprezentantului Ministerului Afacerilor Interne.
Am remarcat mai întâi că prin Parlament a mai trecut un proiect de astfel de ordonanţă de urgenţă care a fost înregistrat la Consiliul Legislativ în data de 27.08.2021.
În al doilea rând, acest proiect a fost aprobat de Guvern în data de 30.08.2021. De aceea l-am întrebat pe reprezentantul MAI, dat fiind faptul că noua sesiune legislativă a început la 1.09.2021, dacă proiectul a fost înaintat Parlamentului până la această dată? Altfel se poate spune că nerespectarea acestui termen atrage după sine încetarea actului normativ, respectiv nulitatea lui, şi atunci această dezbatere este inutilă. Aceasta deoarece actul normativ respectiv a fost emis conform art.1 din Legea nr. 195/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.
Viorel Sălan
Deputat PSD