Meniu Principal

Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților a efectuat o vizită de lucru în Tallinn, Estonia.

Obiectivul principal a fost să înțelegem mai bine cum se desfășoară procesul educational în țara care are unele dintre cele mai bune scoruri generale din lume la testările PISA
  1.  Programul de lucru a început la Education and Youth Board HARNO, o agenție guvernamentală aflată în subordinea Ministerului Educației, care are ca obiect implementarea politicilor pentru educație și tineret. 𝗘𝘀𝘁𝗲 𝗳𝗼𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗲𝘀𝗮𝗻𝘁𝗮̆ 𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝘂𝗿𝗮 𝗲𝘀𝘁𝗼𝗻𝗶𝗲𝗻𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗶̂𝗻 𝗰𝗲𝗲𝗮 𝗰𝗲 𝗽𝗿𝗶𝘃𝗲𝘀̦𝘁𝗲 𝗮𝗯𝗼𝗿𝗱𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗲𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝘇𝗶𝘃𝗲. Sunt 16 centre locale de educație incluzivă. Fără stigmă, fără etichete, părinții nu ezită să apeleze la aceste centre, pentru care pot face inițial programări online. Lucrează în sistem de echipe formate din 4 componente: psiholog, pedagog școlar, pedagog special și logoped. Au urmat vizite la unități de învățământ de niveluri diferite: grădiniță, școală primară, școală vocațională de gimnaziu și liceu.
  2. Pe plan bilateral, am avut întâlniri foarte interesante la Parlamentul Estoniei, denumit „Riigikogu”. 𝗔𝗺 𝗮𝘃𝘂𝘁 𝗽𝗹𝗮̆𝗰𝗲𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗮̆ 𝗱𝗶𝘀𝗰𝘂𝘁𝗮̆𝗺 𝗰𝘂 𝗱𝗼𝗺𝗻𝘂𝗹 𝗝𝘂̈𝗿𝗶 𝗥𝗮𝘁𝗮𝘀, 𝗣𝗿𝗲𝘀̦𝗲𝗱𝗶𝗻𝘁𝗲𝗹𝗲 𝗥𝗶𝗶𝗴𝗶𝗸𝗼𝗴𝘂 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗮𝗿 𝗮𝗹 𝗰𝗮𝗽𝗶𝘁𝗮𝗹𝗲𝗶 𝗧𝗮𝗹𝗹𝗶𝗻𝗻 𝘀̦𝗶 𝗽𝗿𝗶𝗺-𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂 𝗮𝗹 𝗘𝘀𝘁𝗼𝗻𝗶𝗲𝗶, 𝗱𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘁̦𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗯𝗶𝗹𝗮𝘁𝗲𝗿𝗮𝗹𝗲 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝘁̦𝗮̆𝗿𝗶𝗹𝗲 𝗻𝗼𝗮𝘀𝘁𝗿𝗲. De asemenea, am avut o întâlnire cu Grupului Parlamentar de prietenie Estonia-România, unde am discutat cu președintele Erki Savisaar și ceilalți parlamentari despre procesul legislativ, colaborare instituțională și reformele din educație.
  3. 𝗟𝗮 𝗠𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗲𝗿𝘂𝗹 𝗘𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝗘𝘀𝘁𝗼𝗻𝗶𝗮 𝗮𝗺 𝗱𝗶𝘀𝗰𝘂𝘁𝗮𝘁 𝗰𝘂 𝗱𝗼𝗮𝗺𝗻𝗮 𝗟𝗶𝗶𝗻𝗮 𝗣𝗼𝗹𝗱, 𝘀𝗲𝗰𝗿𝗲𝘁𝗮𝗿 𝗴𝗲𝗻𝗲𝗿𝗮𝗹 𝗮𝗱𝗷𝘂𝗻𝗰𝘁 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗲𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲 𝗴𝗲𝗻𝗲𝗿𝗮𝗹𝗮̆ 𝘀̦𝗶 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘁𝗶𝗻𝗲𝗿𝗲𝘁. Am abordat teme precum educația incluzivă, legislația învățământului, inovații pentru preșcolari, structura și modul de lucru din minister, coordonarea instituțională și, desigur, perspectivele viitoare ale educației. Învățământul este pe deplin gratuit în Estonia. În plus, elevii beneficiază de mese gratuite, materiale de studii, transport gratuit între școală și casă, îngrijire medicală gratuită și activități de tip hobby gratuite.
  4. Programul instituțional s-a încheiat la 𝗧𝗮𝗹𝗹𝗶𝗻𝗻 𝗘𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗕𝗼𝗮𝗿𝗱, 𝗲𝗰𝗵𝗶𝘃𝗮𝗹𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹 𝗜𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿𝗮𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗦̦𝗰𝗼𝗹𝗮𝗿 𝗮𝗹 𝗠𝘂𝗻𝗶𝗰𝗶𝗽𝗶𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀̦𝘁𝗶, 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗮𝗿𝗲 𝗶̂𝗻 𝗴𝗿𝗶𝗷𝗮̆ 𝗰𝗲𝗹𝗲 𝟭𝟵𝟱 𝗱𝗲 𝘂𝗻𝗶𝘁𝗮̆𝘁̦𝗶 𝗱𝗲 𝗶̂𝗻𝘃𝗮̆𝘁̦𝗮̆𝗺𝗮̂𝗻𝘁 din capitala Estoniei: 125 de unități pentru preșcolari, 57 de școli primare și de gimnaziu, 10 școli de hobby-uri, o școală vocațională, un centru de consiliere și centrul comunitar al profesorilor. 𝗘𝘀𝘁𝗲 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗲𝘀𝗮𝗻𝘁 𝗳𝗮𝗽𝘁𝘂𝗹 𝗰𝗮̆ 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁̦𝗶𝗮 𝗿𝗲𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗮̆ 𝗮𝗿𝗲 𝗹𝗶𝗯𝗲𝗿𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗮 𝘀𝗰𝗵𝗶𝗺𝗯𝗮 𝗮𝗯𝗼𝗿𝗱𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗲𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗮̆ 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘇𝗼𝗻𝗮 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗶̂𝗶 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗿𝗲𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝘇𝗮𝘁𝗮̆. De asemenea, în funcție de specificul comunității, poate schimba politice educaționale la nivelul orașului, abordând educația în mod specific după nevoile locale.