Meniu Principal

CLARIFICĂRI PRIVIND APLICAREA OUG 90/2023 PENTRU REDUCERE A CHELTUIELILOR

Despre faptul că Guvernul ar urma să preia la Fondul de rezervă 10% din banii rămași necheltuiți de autoritățile locale, în urma aplicării acestei OUG
o Această prevedere nu se referă la autoritățile locale. Se referă doar la instituțiile centrale, care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului de stat!
Despre faptul că Guvernul ar interveni în autonomia autorităților locale și că ar forța primarii sau președinții de CJ să înregistreze excedente bugetare.
o Cheltuielile efectuate de autoritățile locale intră în calculul deficitului bugetar național. Prin urmare trebuie făcut un efort comun pentru a diminua acest deficit și pentru a evita sancțiuni în privința accesului la fonduri europene.
Despre faptul că pot apărea cheltuieli neprevăzute (ex. avarii la utilitățile publice) care nu pot fi rezolvate din cauza limitării din OUG
o Astfel de cheltuieli intră în categoria „urgențe” care nu intră sub incidența limitării de cheltuieli prevăzute în OUG. (a se vedea art. II, alin 3: „prevederile nu se aplică… cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență”)
Despre faptul că ar trebui întreruptă activitatea pe șantiere pentru că nu se pot face plăți în proiectele de investiții
o Aceste activități pot fi continuate. Limitarea ca aceste plăți să se încadreze în media primelor 9 luni e doar până la finalul anului. Deci plățile pot fi eșalonate astfel încât să se respecte această regulă, urmând ca diferențele să fie programate după 1 ianuarie 2024.
Despre documentațiile tehnico/economice/științifice necesare pentru investițiile finanțate din fonduri europene
o Studiile de specialitate necesare investițiilor din fonduri europene se vor putea finanța din bugetele locale dacă acestea se încadrează în lista de studii de specialitate definite în HG 907/2023 la pct. 3.4. din anexa 4 (și înregistrate în contabilitate la titlul 70 – cheltuieli de capital.
Despre faptul că din cauza limitării bugetare, autoritățile locale ar putea fi nevoite să reia anumite proceduri de achiziții publice
o Pentru astfel de situații Guvernul va crea temeiul legal ca procedurile de achiziție publică să nu fie repetate, dacă valabilitatea ofertelor este păstrată astfel încât contractele de achiziție publică să poată fi încheiate cu data de 1 ianuarie 2024.
o Procedurile de achiziție publică aflate în desfășurare nu se întrerup, însă rezultatele evaluării și încheierea contractelor vor avea loc după 1 ianuarie 2024.
Despre plata avizelor/acordurilor pentru investiții locale, inclusiv prin Anghel Saligny
o Avizele fac parte din devizul general al investiției, deci trebuie să se încadreze în media lunară a plăților pentru perioada ianuarie-septembrie 2023.
Despre faptul că media ultimelor 9 luni nu ar fi relevantă pentru un ciclu investițional – facturile vin la final de an
o Proiectele de investiții aflate în derulare pot continua în limita mediei primelor 9 luni.
o În schimb proiectele noi de investiții pentru care s-au semnat contractele dar încă nu s-au făcut plăți în primele 9 luni vor putea fi reluate de la 1 ianuarie 2024.
Despre faptul că primarii nu ar mai putea acorda cadouri de Crăciun cum au făcut în fiecare an
o Această categorie de cheltuieli nu sunt interzise. Se încadrează în categoria cheltuielilor prevăzute la art. II, alin. 5 din OUG. Dar plățile aferente trebuie să se încadreze în media ultimelor 9 luni pentru această categorie.
Viorel Sălan, deputat PSD


« (Stirea anterioara)