Deputatul, Viorel Sălan: Guvernul își respectă angajamentele față de fermieri și transportatori
Problemele ridicate de fermieri și transportatori încep să-și găsească rapid rezolvarea, exact așa cum a promis premierul Marcel Ciolacu. În viteză maximă ministerele Agriculturii și Transporturilor duc la îndeplinire angajamentele luate. S-au redactat deja proiecte de acte normative pentru adoptare în guvern. Nimeni nu mai poate pune la îndoială buna credință a premierului și a Executivului său. Ce s-a convenit, se va rezolva! În aceste condiții continuarea protestului, efectiv, nu mai are temei!
Soluții adoptate în ședința de guvern de azi, în sprijinul fermierilor și transportatorilor:
1) Sprijin pentru fermierii afectați de războiul din Ucraina
Se acordă 100 euro/ha pentru culturile din sectorul vegetal înființate în toamna anului 2022, compensare pentru pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina. Sunt pentru 162.000 de întreprinderi agricole care vor primi această compensație, pentru care efortul bugetar ajunge la 250 de milioane de euro; valoarea maximă este 280.000 de euro/întreprinderea agricolă
2) Echivalarea permisului auto pentru tractoare
Se echivalează permisul auto la categoriile B și B1, pentru conducerea tractoarelor.
3) Exceptarea de la înmatriculare și ITP a vehiculelor lente
Se exceptează de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică vehiculele autopropulsate cu viteză maximă sub 25 de kilometri pe oră, ceea ce rezolvă problema utilajelor agricole.
4) ITP pentru utilaje chiar la sediul firmelor
ITP-ul la vehicule agricole sau forestiere va fi făcut de RAR chiar la sediul firmelor, cu laboratoare mobile; așa-i mult mai firesc, mai rezonabil!
5) Amânarea temporară plății creditelor luate de fermieri
Se prezintă și analizează, în primă lectură, măsura amânării temporare a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023; Premierul sprijină total această măsură, pentru aplicarea căreia s-a solicitat sprijinul BNR, sistemului bancar și Consiliului Concurenței, pentru identificarea celor mai potrivite formule tehnice.
6) Admitere toleranțelor europene la cântărirea transportului la frontieră
Se modifică controlul prin cântărire la punctele de trecere a frontierei și se preiau toleranțele permise în legislația europeană pentru depășirea greutății camioanelor. Ce toleranțe sunt permise în Europa, vor fi acceptate și la noi!
7) Limita de despăgubire a transportului nu mai e obligatorie în contracte
Se corelează cu normele internaționale dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport; Concret, se abroga limita de despăgubire care până acum era prevăzută imperativ în contractul de transport național și se lasă la dispoziția voinței partenerilor contractuali.
Clarificări la ITP și atestate. Se clarifică prevederi importante convenite cu transportatorii în privința inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională în transportul rutier. Se clarifică dispozițiile legale privind obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.
9) RCA mai mic
În privința RCA trebuie evidențiat că ASF – reglementatorul pieței asigurărilor – a găsit împreună cu transportatorii o soluție care să permită un nivel accesibil, suportabil, al RCA pentru transportul de marfă.
- Va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari.
- În plus, se va permite plata în rate a RCA dar și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive.
Totodată cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, la nivelul MTI şi companiilor aflate în coordonare s-au rezolvat încă o serie de angajamente luate:
– Cu privire la Reducerea timpilor de așteptare la frontiere prin implementarea separării fluxurilor UE și non-UE ( unde este posibil) decizia ESTE LUATĂ și acum urmează identificarea soluțiilor tehnice de către CNAIR și implementarea lor.
– Cu privire la înființarea a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi pot să vă anunț că decizia a fost luată și de luni aceste grupuri de lucru vor fi constituite.
OG de modificare a cadrului normativ referitor la transportul alternativ a fost -de miercuri- retrasă din procedura de consultare publică.
Deci guvernul acționează cu deplină bună credință și maximă operativitate să rezolve ceea ce s-a convenit cu reprezentanții fermierilor și transportatorilor în urma întâlnirilor și dialogurilor susținute avute cu miniștrii Agriculturii și Transporturilor.
« Florin Oancea: Dacă nu închidem șantierele până în iunie 2024, pierdem 150 de milioane de euro! (Stirea anterioara)
(Stirea urmatoare) Ministerul Familiei a lansat al doilea apel de proiecte »