Meniu Principal

Viorel Sălan: „ Trebuie eliminate slăbiciunile sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă”

În urma evenimentelor de la Caracal, am dorit să aflăm şi părerea senatorului PSD Viorel Sălan, vicepreşedintele Comisiei pentru Constituţionalitate şi membru al Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senatul României.

– Domnule senator, aţi condus mult timp Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Hunedoara şi aţi coordonat intervenţii în situaţii de urgenţă. Cum comentaţi ce s-a întâmplat la Caracal?

– Desigur, tragedia de la Caracal a expus direct slăbiciunile sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă. Faptul că Alexandra a trebuit să vorbească de trei ori la 112 arată o deficienţă de comunicare substanţială între componentele sistemului. În judeţul Hunedoara, noi am sesizat încă de acum şase ani aceste probleme în situaţii anterioare, la care s-au adăugat particularităţile geografice de aici. Avem de intervenit într-o zonă muntoasă cu condiţii de teren, uneori, foarte dificile. Din aceste motive am căutat o soluţie fiabilă.

În urmă cu şase ani, reprezentanţii structurilor judeţene de ordine publică, siguranţă, situaţii de urgenţă, precum şi cei ai consiliului judeţean, au vizitat centrul integrat care fusese înfiinţat şi funcţiona la Târgu Mureş şi era unic în ţară la acel moment. După această documentare la faţa locului, Consiliul Judeţean Hunedoara a decis înfiinţarea unui centru similar şi la Deva.

– Ce anume este diferit la această structură de intervenţie în situaţii de urgenţă?

– Ideea este foarte simplă – toate componentele sistemului de intervenţie sunt reunite sub autoritatea Instituţiei Prefectului şi a Consiliului Judeţean Hunedoara şi funcţionează în aceeaşi încăpere, eliminându-se astfel sincopele şi paralelismele de pe filiera de comunicare interinstituţională. Spus mai clar: oamenii de la poliţie, jandarmerie, ISU, Ambulanţa şi Salvamont, care sunt desemnaţi să vegheze şi să intervină, se află în aceeaşi încăpere. STS direcţionează informaţia direct aici şi acţiunea este demarată simultan pe toate planurile şi coordonată tot din acest centru. În judeţul Hunedoara, Centrul acesta a fost înfiinţat în februarie 2014. CJ Hunedoara a pus la dispoziţie locaţia şi logistica necesare, inclusiv mobilier, computere, mijloace de comunicare audio şi video. În prezent, centrul a fost dotat şi cu două drone, puse la dispoziţia Salvamontului. Tot aici funcţionează şi Centrul de acţiuni în situaţii de urgenţă civile.

– Revenind la cazul de la Caracal. Cum pot fi evitate pe viitor astfel de situaţii?

– Au devenit evidente şi slăbiciunile de ordin legislativ care sunt valabile în astfel de situaţii. Acestea trebuiesc înlăturate cât mai rapid. Guvernul a întocmit deja un proiect de lege care introduce modificări esenţiale pentru îmbunătăţirea modului în care sunt căutate persoanele dispărute şi felul în care se intervine pentru localizarea acestora, în special a celor despre care există informaţii că sunt în pericol iminent. De asemenea, proiectul prevede posibilitatea utilizării unor mijloace şi metode de localizare, specifice până în prezent doar procesului penal, pentru găsirea unei persoane dispărute aflate într-o situaţie de vulnerabilitate. Au mai fost introduse şi alte schimbări importante cum ar fi şi posibilitatea utilizării tehnicii de localizare şi atunci când persoana dispărută aflată într-o situaţie de vulnerabilitate (ex: este victima unei infracţiuni de răpire) contactează autorităţile prin mijloace informatice de comunicare. Textul este în prezent supus dezbaterii publice. Foarte probabil, Parlamentul va fi convocat în sesiune extraordinară şi vom susţine Guvernul în a găsi soluţii pentru ca astfel de evenimente să nu se mai repete.

 

Poliana Mardari