Meniu Principal

Lucrările Comisiei pentru apărare

Şedinţa Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, de ieri, a avut pe ordinea de zi mai multe iniţiative legislative importante. Aş dori să mă refer doar la trei dintre acestea.

Prima a fost PL-x 50/21.02.2022 – “Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.128/2021 privind unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din sistemul administraţiei penitenciare”.

În cadrul dezbaterilor am scos în evidenţă faptul că salarizarea militarilor/ poliţiştilor, dar şi a poliţiştilor din penitenciare se realizează conform legislaţiei în mod unitar. Prin două acte normative, respective O.U.G. 75/ 2020 pentru completarea O.U.G. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul fiscal bugetar pentru poliţiştii din M.A.I. a fost introdusă o dispoziţie în baza căreia au fost acordate salariile de funcţii aflate în plată.

Totodată pentru poliţiştii din M.A.I. a fost emis un ordin al M.A.I. prin care s-a reglementat metodologia de stabilire a specialităţilor şi criteriilor de performanţă. Ori prin cele două acte normative a fost acordată majorarea pentru titlul de specialist de clasa din M.A.I. fără să reglementeze şi situaţia personalului din Administraţia Penitenciarelor. Ca atare, am afirmat că proiectul legislativ este cât se poate de corect şi am propus un aviz favorabil.

La punctul 3 al ordinii de zi s-a aflat propunerea legislativă PL-x 52/21.02.2022 – “Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”, cu amendamentele depuse de M.A.I. şi M.Ap.N. şi însuşite de preşedinţii comisiilor pentru apărare din cele două Camere ale Parlamentului României.

În scurta intervenţie pe care am avut-o la dezbateri, am arătat că împrejurările în care se află în acest moment România impun o evaluare atentă şi riguroasă a iniţiativelor legislative care ating componentele Sistemului Naţional de Apărare.

Desigur este importantă asumarea Strategiei fiscal bugetară pentru perioada 2022-2024.

Desigur cunoaştem principiile, obiectivele şi priorităţile acestei strategii. Ştim de asemenea că pentru România a fost declanşată procedura de deficit excesiv. Şi, nu în ultimul rând, că traiectoria de ajustare asumată de ţara noastră prin intermediul Programului de convergenţă 2021-2024 prevede reducerea treptată a acestui deficit.

Dar toate aceste evaluări şi calcule au fost făcute înainte de declanşarea conflictului militar de la graniţa României.

Trăim o situaţie excepţională şi faţă de această situaţie amendamentele propuse sunt cât se poate de binevenite. Colegii mei şi cu mine suntem complet de acord cu ele şi din acest motiv am propus ca modificările propuse să fie însuşite de către toţi membrii Comisiei pentru apărare.

Aceste majorări salariale reprezintă în sine un mesaj pozitiv şi necesar adresat angajaţilor Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Afacerilor Interne şi un semnal că importanţa activităţilor desfăşurate de aceştia este cunoscută, apreciată şi sprijinită efectiv.

Pentru toate aceste argumente am votat în favoarea acestei iniţiative legislative cu amendamentele propuse.

Următorul proiect pe ordinea de zi a fost PL-x

53/21.02.2022 – “Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.131/2021 privind modificarea şi completarea unor acte normative,

precum şi pentru prorogarea unor termene”.

În această iniţiativă legislativă se reglementează modalităţile de decontare pentru servicii turistice pentru personalul militar, poliţişti, poliţişti de penitenciar şi personal contractual. Valoarea unui astfel de voucher este de 1450 lei, similar cu cel al tichetelor de vacanţă pentru salariaţii civili.

Am dat un aviz favorabil.

Deputat PSD, Viorel Sălan