LUCRĂRI ÎN ȘEDINȚA COMISIEI PENTRU APĂRARE
Ședința Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a avut o ordine de zi plină cu multe proiecte importante și relevante.
Primul proiect analizat a fost PL-x nr. 521/2020 Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.364/2004 privind organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare.
Am evidențiat faptul că este vorba în mod evident de o aliniere prin punere în acord a Legii nr. 364/2004 cu Decizia Curții Constituționale nr. 317 /2019. Prin această decizie era argumentată necesitatea adoptării unor reglementări suplimentare care să detalieze criterii și condiții potrivit cărora un lucrător M.A.I. devine organ de cercetare penală al poliției judiciare, inlusiv promovarea și eliberarea din structurile poliției judiciare.
Am adresat reprezentanților Guvernului două întrebări clarificatoare. În primul rând, am dorit să primesc lămuriri suplimentare față de aprecierile Ministerului Justiției potrivit cărora prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2020 sunt mai restrictive decât reglementările actuale. În al doilea rând, în punctul de vedere al Guvernului, am sesizat o precizare care spunea că textul care face obiectul acestui proiect de lege a fost deja modificat pentru punerea în acord cu Decizia Curții Constituționale. Am dorit să văd dacă este vorba despre OUG nr. 20/2020 sau despre alt act normativ. Răspunsul a fost clarficator pentru mine. În final, s-a dat un raport favorabil.
O altă inițiativă aflată pe ordinea de zi a ședinței a fost PL-x nr. 340/2019 Proiect de Lege pentru completarea art.2 din Legea nr.562/2004 privind autorizarea instituţiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională de a vinde personalului propriu unele locuinţe de serviciu pe care acestea le au în administrare.
În intervenția mea, am scos în evidență faptul că era necesară promovarea unor norme cu privire la vânzarea acestor imobile aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea instituțiilor de apărare, ordine publică și siguranță națională. Dar am expus celor prezenți faptul că în timp s-au creat o serie de inechități la nivelul personalului. Astfel că până acum unele locuințe au putut fi vândute, iar acum nu mai pot fi vândute. Am subliniat faptul că beneficiarii acestor locuințe erau în primul rând cadrele tinere care nu aveau posibilitatea ca după terminarea unei școli militare să dețină o astfel de locuință. Am spus că este o inechitate și că structurile de apărare ar trebui să aibă în vedere modalități de a stimula viitoarele cadre care aleg cariera militară.
Raportul a fost nefavorabil.
Următorul punct pe ordinea de zi a fost PL-x nr. 281/2023 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.17/2023 pentru modificarea art.34 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare.
Obiectul de reglementare al inițiativei este introducerea unor norme pentru ordonatorii de credite din SIE, STS, SPP, similare MApN, MAI, SRI utilizarea fonduri în avans pentru achiziția de active nefinanciare pentru care este depăsit anul bugetar în care a fost realizat angajamentul.
În cuvântul meu, am susținut un raport de adoptare favorabil, argumentând că măsura propusă este nediscrimatorie, și vine în întâmpinarea producătorilor autohtoni. În situația neadoptării acestui proiect de lege, pot apărea consecințe negative, cum ar fi nefinalizarea la termenele estimate a procedurilor de atribuire a unor contracte de înzestrare în domeniul apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale.
S-a supus la vot și a fost dat un raport de adoptare favorabil.
Un alt proiect de lege analizat a fost PL-x nr. 338/2023 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.22/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Prin acest poriect se dorește să se acorde sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor români sau apatrizi, aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.
În expunerea mea prin care am susținut un raport favorabil, am argumentat că, prin această Ordonanță de urgență nr. 22/2023, se aplică și la nivelul României ca în toate țările europene, Decizia 2022/ 382 CE. S-a constat existența unui aflux foarte mare de persoane strămutate din Ucraina și de aceea s-a decis introducerea unei protecții temporare pentru perioada 1 mai – 1 septembrie 2023. Vor beneficia familiile și persoanele singure, urmând ca după încheierea acestui interval, persoanele respective să aibă acces la asigurările pentru șomaj.
S-a dat un raport favorabil.
A urmat în dezbaterea comisiei PL-x nr. 498/2023 Proiect de Lege pentru ratificarea Acordului de împrumut (Finanţare adiţională pentru Proiectul privind îmbunătăţirea managementului riscurilor de dezastre) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 25 mai 2023.
Acordul prevede acordarea a 92 de milioane de euro pentru îmbunătățirea riscurilor la dezastre. În expunerea mea am scos în evidență faptul că suma prevăzută în acrodul inţial din 2018 a fost de 50 de milioane de euro. Finanțarea adițională promovată acum asigură continuarea și finalizarea activităților, gestionate pentru implementare de către DSU și IGSU.
În final, am dat un aviz favorabil.
Am trecut la următorul proiect înscris pe ordinea de zi și anume PL-x nr. 507/2023 Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice.
În cursul dezbaterilor, am scos în evidență rolul arhivei creată pe parcursul existenței unui creator de documente. Am evidențiat că, în prezent, o serie de instituții publice întâmpină o serie de dificultăți majore în activitatea de arhivare a propriilor documente electronice. Nu am ezitat să scot în evidență și unele impedimente create prin Legea nr. 51/ 1991 legea siguranței naționale, care nu a mai fost reactualizată de loc în tot acest timp.
Am salutat și faptul că proiectul de lege stabilește cu claritate responsabilitățile legate de activitatea de arhivare.
Am votat un aviz favorabil.
Ultima inițiativă legislativă a fost Pl-x nr. 479/2023 Propunere legislativă pentru completarea art.122 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prin acest proiect de lege se dorește extinderea termenului de compensare a muncii suplimentare de la 90 la 180 de zile.
Deși Senatul a respins acest proiect, m-am alăturat colegilor care au luat cuvântul și am spus că este un proiect bun. Provin din rândul structurilor și cunosc greutățile cu care acestea se confruntă, datorită deficitului de personal.
Am votat un aviz favorabil.
Viorel Sălan, deputat PSD
« PROCEDURA ADOPTĂRII ACTULUI NORMATIV PRIN ANGAJAREA RĂSPUNDERII (Stirea anterioara)
(Stirea urmatoare) CJ Hunedoara convocat în ședință ordinară »