LUCRĂRI ÎN COMISIA PENTRU APĂRARE
Dintre proiectele de lege de pe ordinea de zi de azi a şedinţei Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, am ales să mă refer în continuare la cele pe care le-am considerat relevante.
Primul proiect de lege analizat azi a fost PL-x 479/19.09.2022 “Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.81/2022 pentru modificarea art.9 din Ordonanţa Guvernului nr.122/1998 privind acumularea, scoaterea şi împrospătarea produselor din rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale”
În intervenţia pe care am avut-o, am subliniat contextul actual de securitate pe care îl vedem cât de grav afectat este. Din această perspectivă, Guvernul României identifică mecanismele realizării transferului de produse din rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale între statele aliate sau partenere.
Însă Ordonanţa Guvernului nr.122/1998 prevede la art. 9 situaţiile şi produsele care pot fi scoase din rezervele proprii ale forţelor armate.
Articolul însă nu curpinde prevederile legale prin care să poată fi scoase din rezerve produse în vederea donării către autorităţile altor state. Ca atare era necesară modificarea art. 9. În plus, Guvernul a venit cu precizarea că se scot asemenea produse din rezervele de mobilizare doar în condiţiile în care se pot asigura fondurile necesare reîmprospătării rezervelor proprii.
Am propus un raport de adoptare favorabil care a şi fost votat.
O altă iniţiativa legislativă de pe ordinea de zi de azi a fost Pl-x 255/03.06.2019 “Propunere legislativă pentru modificarea alineatului 1 al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice”.
Propunerea legislativă doreşte ca poliţia rutieră să poată dispune ridicarea autovehiculelor rutiere staţionate neregulamentar, fiind eliminată condiţia staţionării neregulamentare pe partea carosabilă.
Am propus un raport de adoptare în forma iniţiatorului, aşa cum a fost votată în Comisia pentru industrii şi servicii, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru transporturi şi infrastructură.
Şi această propunere a mea a primit vot pozitiv.
Următorul punct pe ordinea de zi a fost PL-x 509/26.09.2022 “Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.96/2022 privind gestionarea financiară a fondurilor europene dedicate Afacerilor Interne alocate României pentru perioada de programare 2021-2027”.
Aici am dorit să scot în evidenţă faptul că exerciţiul financiar se aplică fondurilor pentru azil, migraţie şi integrare. În absenţa acestui act normativ, nu pot fi încheiate contracte de finanţare cu beneficiarii selecţionaţi. Şi în lipsa reglementarii cadrului finanţării generale aplicabile exerciţiului financiar 2021-2027, nu pot fi încheiate şi implementate şi proiecte finanţate din fonduri europene. Iar aceasta poate genera riscuri pentru pentru România să fie dezangajată de la sumele care sunt deja alocate în momentul de faţă.
Ca atare, am propus un aviz favorabil, adoptat prin votul majorităţii celor prezenţi.
Un alt proiect foarte important analizat astăzi a fost PL-x 483/19.09.2022 “Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.84/2022 privind combaterea acţiunilor speculative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”.
Obiectul de reglementare îl constituie crearea cadrului legal care să asigure protecţia consumatorilor şi o bună funcţionare a pieţei interne împotriva unor majorări nejustificate de preţuri la mobilizare, la război sau în situaţii de urgenţă sau de criză.
Am dorit să subliniez faptul că proiectul vine să modifice două acte normative:
– Legea nr.11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, respectiv
– Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor.
Constatăm că este o iniţiativă foarte bună, dacă ţinem cont şi de ceea ce s-a produs în România în ultimele luni de zile. Este de apreciat că, în perioada următoare, Guvernul va stabili prin Hotărâri de guvern care sunt produsele sau serviciile esenţiale considerate a crea situaţii de risc speculativ, putând afecta buna funcţionare a economiei sau bunăstarea populaţiei. Perioada de reglementare este propusă a fi de şase luni, cu posibilitatea de a o mai prelungi cu încă 3 luni.
Şi în acest caz am propus un aviz favorabil care a şi fost adoptat prin vot.
Ultimul punct pe ordinea de zi a şedinţei de azi a fost PL-x 514/26.09.2022 “Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.107/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”.
În fond, prin acest act normativ sunt vizate alte patru acte normative şi anume:
– Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române,
– Legea nr. 202/2016 integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar european,
– Ordonanţa Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători şi
– Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local.
Modificările vizează anumite clarificări pentru a stabili distincţia între obligaţiile de serviciu de interes public naţional şi obligaţiile de serviciu de interes local.
Oferă totodată posiblitatea autorităţilor locale de a încheia contracte cu administratorii infrastructurii feroviare. Şi, nu în ultimul rând, deschide posibilitatea ca autorităţile publice locale să poată deţine material rulant.
Am propus un raport favorabil şi a fost aprobat.
Viorel Sălan, deputat PSD
« PRINCIPIUL “FARA PENALI IN FUNCTII PUBLICE” A DEVENIT LEGE (Stirea anterioara)
(Stirea urmatoare) DAS Reșița face schimb de bune practici cu DAS Deva »