Meniu Principal

LUCRĂRI ÎN COMISIA PENTRU APĂRARE

Prima iniţiativă legislativă de pe ordinea de zi a şedinţei de azi a fost “Pl-x 304/2022 Propunere legislativă privind protecţia socială a persoanelor din Ucraina care solicit protecţia statului român”.
Obiectul de reglementare îl constituie garantarea protecţiei sociale a persoanelor din Ucraina care solicită protecţia statului român, instituind premisele acordării de suport financiar atât pentru adulţii, cât şi pentru copiii refugiaţi, pe perioada conflictului armat şi încă 90 de zile de la data încheierii acestuia.
În intervenţia pe care am avut-o referitor la această propunere, am arătat că România, încă din primele zile ale declanşării războiului, şi-a demonstrat solidaritatea cu statul ucrainean şi cetăţenii acestuia care s-au refugiat pe teritoriul românesc sau doar l-au tranzitat. Măsurile de sprijinire au fost luate de Guvern prin OUG nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Am subliniat de asemenea că mai există un act normativ care reglementează aceste tipuri de situaţii şi anume Ordonanța de urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România.
Iar măsurile preconizate de propunerea prezentată nu erau în concordanţă cu o serie de prevederi constituţionale.
Am propus un raport de respingere ce a fost adoptat prin votul majorităţii celor prezenţi.
La punctul 2 al ordinii de zi s-a aflat “Pl-x 378/2022 Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate”.
Iniţiatorii doreau să modifice cadrul legal actual în ceea ce priveşte eliberarea unui paşaport simplu pentru un minor în cazul în care părinţii sunt în conflict.
Soluţia anterioară din Legea nr.248/2005 prevedea că i se poate elibera paşaport minorului numai după ce conflictul dintre părinţii acestuia este închis printr-o decizie judecătorească.
Soluţia alternativă propusă în noul act normativ era ca eliberarea paşaportului minorului să se poată face şi pe baza unui aviz favorabil obţinut de la Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului ca urmare a unei solicitări motivate din partea părintelui interesat.
Am argumentat că Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului nu pot să ofere garanţiile de imparţialitate şi celeritate, pe care le oferă o instanţă de judecată. Din acest motiv am propus un raport de respingere ce a fost adoptat cu majoritate de voturi.
Următorul proiect înscris pe ordinea de zi a şedinţei de azi a fost “PL-x 438/2022 Proiect de Lege privind stabilirea cadrului organizatoric în scopul operaţionalizării la nivel naţional a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care deţin informaţii privind condamnările resortisanţilor ţărilor terţe şi ale apatrizilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.290/2004 privind cazierul judiciar”.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului organizatoric în scopul operaţionalizării la nivel naţional a sistemului centralizat pentru pentru determinarea statelor membre care deţin informaţii privind condamnările resortisanţilor ţărilor terţe şi ale apatrizilor.
Am subliniat că iniţiativa Guvernului reprezintă mai întâi o armonizare cu cadrul juridic european prin transpunerea la nivel naţional a Directivei (UE) 2019/884 în ceea ce priveşte sistemul european de informaţii cu privire la cazierele judiciare.Termen final de transpunere a acestei Directive era 28 iunie 2022.
Am propus adoptarea unui aviz favorabil care a şi fost votat cu majoritate de voturi.
La punctul 4 al ordinii de zi a fost înscrisă iniţiativa legislativă Pl-x 412/2022 Propunere legislativă „Solidaritate cu Ucraina pentru interzicerea importului şi achiziţiilor intracomunitare de petrol, gaze naturale, cărbune şi combustibil nuclear provenind din Federaţia Rusă pe durata agresiunii neprovocate împotriva Ucrainei” .
Am atras atenţia că prin promovarea acestei propuneri legislative nu ar fi respectată poziţia comună adoptată la nivelul Uniunii Europene în domeniul politicilor externe şi de securitate comună. De asemenea această propunere legislativă nu tranşează contractele comerciale de import aflate în derulare, putând angaja consecinţe juridice greu de anticipat.
Am propus un aviz negativ, ce a fost adoptat în unanimitate.
Viorel Sălan, deputat PSD