Legea suveranității, în dezbaterea Comisiei pentru apărare
Pl-x nr. 79/2022 – Propunere legislativă „Legea suveranităţii – Legea pentru protejarea interesului superior şi suveran al poporului şi al cetăţeanului român” a intrat în dezbaterea Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
Am dorit să intervin pe marginea acestui proiect şi am scos în evidenţă că, prin această iniţiativă legislativă, se doreşte modificarea sau abrogarea a 20 de legi şi 2 ordonanţe de urgenţă. Am prezentat colegilor o serie de observaţii, făcând referire în primul rând la Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente.
Am amintit că am fost vicepreşedintele Comisiei parlamentare de anchetă vizând derularea procesului electoral la alegerile europarlamentare din mai 2019, iar scoaterea STS din cadrul activităţilor de desfăşurare a alegerilor va avea mari consecinţe negative. Afirmaţia are în spate toată cultura mea militară.
STS este o instituţie a statului. La alegeri, pe partea de programare şi soft, lucrează circa 1600 de oameni. Este vorba despre sisteme de comunicare, legături IT cu operatorii de calculator angrenaţi în procesul electoral, care sunt circa 40.000. Inclusiv distribuirea tabletelor ar putea reprezenta o problemă, în contextul în care sunt distribuite nu numai în ţară, ci şi în diaspora, ceea ce ridică aspecte legate de securitatea lor.
Pe de o parte, până în momentul de faţă, de când STS face parte din această ecuaţie nu au fost constatate incidente cibernetice. Pe de altă parte, Autoritatea Electorală Permanentă a fost premiată cu câţiva ani în urmă cu trei premii I pentru cele mai bune sisteme informatice din lume în ce priveşte alegerile. Şi aceasta datorită softurilor create de către STS.
Totodată am subliniat rolul pe care îl au toate aplicaţiile folosite în procesul electoral, şi mă refer inclusiv la aplicaţia IMMINVEST, cea folosită pentru recensământ, când a fost solicitată pentru realizarea ei o firmă privată, care însă a abandonat proiectul.
Am trecut apoi la modificările prognozate pentru Legea nr. 46/2008 privind codul silvic. În textul propus se interzice defrişarea şi tăierea la ras, pe întreg teritoriul României până la 1 ianuarie 2021. Cei care au prezentat propunerea legislativă nici măcar nu au actualizat documentele pentru că suntem deja în anul 2022.
Se mai face de asemenea trimitere la Legea nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României. Se doreşte schimbarea acestei legi în sensul în care SRI, SIE, SPP şi STS să nu mai fie alcătuite din personal militar, ci din salariaţi civili, care să aibă şi posibilitatea de a forma organizaţii de sindicat.
Sunt vizate în consecinţă şi cele patru legi de organizare şi funcţionare a serviciilor speciale, Legea nr 14/1992 pentru SRI, Legea nr. 1/1998 pentru SIE, Legea nr. 92/1996 pentru STS şi Legea nr. 191/1998 pentru SPP.
În final,am propus acordarea unui aviz negativ pentru această propunere legislativă şi colegii mei şi-au dat acordul prin vot.
Viorel Sălan – Deputat PSD