Meniu Principal

Viorel Salan: “O masă caldă nu este totuna cu hrană rece”

Printr-un program finanţat din fonduri europene nerambursabile şi în condiţii reglementate de Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2020, li se oferă o masă caldă unor categorii de persoane vulnerabile social. Despre problemele aplicării acestei ordonanţe de urgenţă, am stat de vorbă cu Viorel Salan, deputat PSD de Hunedoara.

– Ce  prevede de fapt OUG  nr. 115/2020?

Concret, Ordonanța de urgență  nr. 115 din 16 iulie 2020 prevede unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate. Acestea beneficiază de mese calde pe bază de tichete sociale pe suport electronic.

Sunt eligibili să primească tichete pentru masă caldă cetăţenii care au cel puţin 75 de ani şi care primesc diverse indemnizaţii de la Casa de pensii, dar care au o valoare mai mică decât pensia minimă, în valoare de 800 de lei în prezent, precum şi persoanele fără adăpost.

– Câte  persoane vulnerabile ar trebui să beneficieze de acest sprijin în judeţul Hunedoara?

În judeţul Hunedoara, lista de beneficiari ai acestui act normativ, întocmită de către Instituţia Prefectului Hunedoara, conţine un număr total de 1745 de destinatari finali din prima categorie şi, respectiv, 429 de oameni fără adăpost.

Au fost desemnate de asemenea un număr de 99 unităţi alimentare care să pregătească şi să servească/livreze mesele calde şi care au acceptat tichete sociale ca formă de efectuare a plăţii.

– De fapt care sunt problemele principale cu aplicarea OUG 115/2020?

În primul rând, deşi Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2020 a fost adoptată încă din luna iulie 2020, iar perioada de desfăşurare a programului este septembrie 2020-iunie 2021, beneficiarii acestui program au intrat în posesia cardurilor  cu mare întârziere. Acestea  au fost distribuite către unităţile administrativ-teritoriale abia în cursul lunii noiembrie şi au fost încărcate o lună mai târziu, în decembrie. Din această cauză, oamenii nu au putut beneficia o perioadă de câteva luni de această posibilitate de ajutor social finanţată din fonduri europene nerambursabile.

În acelaşi timp, actul normativ se adresează unor categorii de persoane vulnerabile, din punct de vedere financiar şi fizic. Iar din această perspectivă  oamenii, mai ales cei din mediul rural, întâmpină mari dificultăţi dacă doresc să beneficieze de masă caldă oferită. Din cauză că nu există unităţi alimentare care să ofere acest serviciu în localităţile lor de domiciliu, oamenii sunt  nevoiţi să parcurgă distanţe mari până la cea mai apropiată unitate alimentară de deservire. Din acest motiv cei mai mulţi dintre ei renunţă. Situaţia se complică suplimentar în zona montană, unde există cătune izolate şi la care accesul este foarte dificil.

De asemenea, mi s-a adus la cunoştinţă faptul pe care îl consider extrem de grav că unii manageri ai unităţilor afiliate desemnate să pregătească şi servească/livreze mese calde destinatarilor finali livrează hrană rece în loc de mese calde. Ceea ce reprezintă o încălcare flagrantă a prevederilor ordonanţei. Ştim cu toţii că o masă caldă nu este totuna cu hrană rece.

– Ce i-aţi solicitat ministrului Cristian Ghinea?

Ministerul investiţiilor şi proiectelor europene, în calitate de Autoritate de management, are între atribuţii şi pe aceea de a asigura funcționarea sistemului de gestiune și control, în vederea respectării principiului bunei gestiuni financiare și de a se asigura că sistemul funcționează în mod eficient pentru prevenirea, detectarea, corectarea, monitorizarea și raportarea neregulilor și fraudelor.

De aceea am dorit să mi se comunice dacă a fost întocmit până în prezent vreun raport de evaluare a modului de implementare a ordonanţei de urgenţă la nivel naţional. De asemenea este util de ştiut ce deficienţe au fost constatate până acum şi ce măsuri au fost dispuse pentru corectarea acestora. Am solicitat răspunsul în scris. Îl aştept. Promit să vă ţin la curent.

Poliana Mardari

 



« (Stirea anterioara)