Meniu Principal

Spitalul Municipal Hunedoara: Dr. Mornea Elena- medic specialist medicină de urgentă

Medicina de urgență presupune cunoștințe din toate ramurile chirurgicale și nonchirurgicale și este considerată una dintre cele mai solicitante ramuri ale medicinei.
Doamna doctor este hunedoreancă, s-a nascut și a copilarit în Orăștie, unde și locuiește. A terminat Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” Orăștie, profil matematica-fizică, iar apoi cursurile Universitatii de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timisoara.
Are dublă specializare, medicină de urgență și medicină de familie. Primul rezidențiat l-a încheiat la Spitalul Clinic Municipal de Urgenţă Timişoara, iar pe cel de-al doilea la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara.
Doamna doctor este căsătorită, iar soțul domniei sale este de profesie jurist, activează în domeniul medical și este manager al ONG-ului PRO–NEURO Hunedoara. Are doi copii, fiica doamnei doctor fiind medic rezident în anul II în cadrul Spitalulului Universitar de Urgenta Militar Central „Dr. Carol Davila” Bucuresti. Băiatul se pregătește pentru examenul de admitere la facultatea de grafică 3D și animație.

RemasterDirector_22abe5b5f

Dr. Mornea a profesat timp de 20 de ani la Spitalul Județean de Urgenţă din Deva. ”Am lucrat 20 de ani la UPU Deva, de unde am amintiri foarte plăcute. Pot spune că la momentul actual am două echipe de suflet, una la Hunedoara și cealaltă la Deva și sunt mulțumită să spun că ambele echipe au avut bucuria și satisfacția unei infuzii de tineri profesioniști prin venirea unor medici aflati la început de drum, dar foarte bine pregătiți. Așadar, la Hunedoara am gasit un colectiv de profesioniști, atât medicii, asistentele, cat și celalalte cadre medicale sunt eficienti și foarte bine pregătiți.”

”Unitatea de Primiri Urgențe din Hunedoara este foarte bine organizată, cu circuite eficiente, îmbucurător fiind faptul că baza de date a pacienților care s-au prezentat de-a lungul timpului în UPU sau pentru internare în Spitalul nostru este actualizată în timp real, iar noi, ca medici, putem vedea istoricul pacienților, acest lucru fiind de un real folos pentru stabilirea cât mai repede a unui diagnostic.
Dr. Mornea a tinut să evidențieze ce înseamnă o Unitate de Primiri Urgențe.
”UPU este locul în care pacientii iau primul contact cu personalul medical, sunt triați stabilindu-se un cod de culoare în funcție de urgenta, în funcție de gravitatea cazului. Codurile, în numar de 5 sunt stabilite prin Ordin al Ministrului Sănătății și sunt următoarele:
COD ROŞU I – RESUSCITARE– Pacientul care necesită ACUM interveneţie salvatoare de viaţă (stopul cardiorespirator, insuficienţă respiratorie severă, SpO2 < 90%, pacienţii sever traumatizaţi care nu răspund la stimuli verbali, pacienţii cu supradozaj medicamentos, pacienţii cu traumatisme care necesită resuscitare volemică imediată.
COD GALBEN II – CRITIC – Pacientul care prezintă o situaţie cu risc major sau status mental alterat (modificare acută) sau orice durere intensă sau disconfort major. Situaţii cu risc major: starea clinică ce se poate deteriora rapid sau necesită tratament imediat, afectarea gravă a stării funcţionale sau a structurii unui organ ori a unui segment anatomic, durere severă: apreciată clinic sau de către pacient ca fiind mai mare de 7 pe scala analog vizuală a durerii (0-10), disconfort major: poate fi fizic sau psihologic (victima violenţei domestice, abuz etc.).
COD VERDE III – URGENT – Pacientul cu funcţii vitale stabile. Înainte de clasificarea pacientului în nivelul III, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să determine semnele vitale şi să decidă dacă sunt în limite normale pentru vârsta pacientului. Dacă semnele vitale sunt în afara parametrilor acceptaţi, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să ia în considerare reclasificarea pacientului la o categorie superioară. Semnele vitale utilizate sunt: pulsul, frecvenţa respiratorie, tensiunea arterială şi saturaţia în oxigen, iar pentru orice copil cu vârsta mai mică de 3 ani, temperatura.
COD ALBASTRU IV – NONURGENT – Pacientul care prezintă funcţii vitale stabile şi necesită o singură resursă dintre cele definite anterior (nivelul III- COD VERDE). Reevaluarea pacientului se face în cazul în apar modificări semnificative în starea pacientului, ceea ce presupune reluarea integrală a algoritmului de triaj.
COD ALB V– CONSULT – Pacientul care nu necesită asistenţă medicală de urgenţă. Persoane care se prezintă pentru unul dintre motivele de mai jos: vaccinare, caz social fără acuze clinice, probleme clinico-administrative (certificate medicale, reţete etc).
“Primii pacienţi care vor fi preluaţi în urgente, indiferent cat de mult a asteptat cineva sau nu, sunt cei aflati în cod roșu apoi cei cu cod galben pacienți care reprezintă un risc vital imediat. Pacienții care vin să reclame și sunt cei mai revendicativi nu sunt pacienții care au reprezentat urgență, ci pacienții clasificați cu codurile IV și V care sunt supărați pentru că așteaptă și nu vor să aștepte nici în policlinică sau la medicii de familie. Nu cred că exista vreun pacient care a reprezentat urgență medicală și a avut ceva de reproșat serviciului de urgență. Intr-o Unitate de Primiri Urgențe, nu doar la Hunedoara sau în Romania, pacienții pot stationa un numar mai mic sau mai mare de ore în funcție de investigații, consult de specialitate sau tratamente și, cu cât acestea sunt mai complexe, cu atât se prelungește timpul de stationare. Este greu să îi demonstrezi pacientului că, de fapt, nu este vorba de o urgență și că putea găsi altă cale de rezolvare. Până la urma, orice pacient care se prezintă la noi este evaluat si dirijat către specialitatea de care are nevoie, dacă are nevoie”, a tinut sa precizeze doamna doctor.
Ar fi de dorit ca medicii şi pacienții să înțeleagă că nu se afla pe pozitii antagonice, opuse, ci sunt de aceeași parte a baricadei și se luptă cu boala. E nevoie de solidaritate – pe care mulţi încearcă să o submineze – între pacienți şi medici. Medicina nu este un simplu serviciu acordat unui plătitor de taxe și impozite, ci e mult mai mult decât atât. Doamna doctor Mornea este unu promotor al acestei solidarități. Îi dorim mult spor în activitatea profesională!