Sălan: Interpelare către încă premierul României
Ştiu cât de greu le este, în acest moment, primarilor hunedoreni PSD să susţină şi să menţină o funcţionare normală pentru primăriile pe care le conduc în condiţiile politicii liberale de subfinanţare pe criterii politice.
Din acest motiv, i-am adresat încă premierului Florin Cîţu următoarea interpelare:
Stimate Domnule Prim-Ministru,
La începutul lunii octombrie, prin Hotărârea de Guvern nr. 1088/ 2021 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2021, pentru unele unități administrativ-teritoriale, Guvernul a alocat peste 1 miliard de lei, din Fondul de rezervă la dispoziția Guvernului, pentru proiectele locale, o parte din sumă fiind destinată să acopere şi costurile privind serviciile de asistență socială și de protecție a copiilor, plătite de consiliile județene.
Conform acestui act normativ, 2.514 comune din România au primit o finanțare în valoare totală de 614.873.000 lei, 194 orașe – 95.588.000 lei, iar 123.346.000 lei au fost alocați pentru 48 de municipii.
Din păcate cea mai mare surpriză am avut-o nu numai eu după ce am parcurs textul Hotărârii de Guvern şi am constatat că distribuirea acestor sume s-a efectuat pe criterii politice absolut evidente şi 80% din banii au fost alocaţi pentru administrația locală către localități cu primari PNL și UDMR.
În judeţul Hunedoara, disproporţia este chiar şi mai mare. Din suma totală alocată primăriilor hunedorene, 88 la sută din bani au mers către primarii PNL şi doar 10 la sută către primarii PSD. Distribuţia de mai sus s-a aplicat complet disproporţionat faţă de numărul locuitorilor din comunităţile locale respective. Iar cifrele nu mint. 53 la sută dintre hunedoreni trăiesc în localităţi cu primar PSD, faţă de 41 la sută care trăiesc în comunităţi cu primar PNL.
Din dialogul direct pe care l-am purtat cu mai mulţi primari hunedoreni a rezultat situaţia este cu atât mai gravă cu cât toate aceste primării se confruntă şi ele, în prag de iarnă, cu valul de majorări ale preţurilor, mai ales la utilităţi. Fără un minim sprijin financiar, în condițiile scumpirilor masive, nu se mai poate asigura nici măcar plata facturilor la energie electrică. De căldură nici nu mai poate fi vorba. Exista o şansă reală să rămână în întuneric și frig școli, spitale, dispensare, creșe, grădinițe.
Iată câteva exemple concrete:
Municipiul BRAD a primit, conform HG 1088/2021, suma de 700 mii lei. Dar contribuția bugetului local pentru acoperirea diferenței de preț dintre prețul de producere și prețul de facturare al energiei termice livrate populației pe parcursul sezonului rece (noiembrie 2021- martie 2022) este 9.436.032,00 lei, sumă de care Municipiul Brad nu dispune. În prezent, Primăria Municipiului Brad are către SC Termica Brad SA o datorie în cuantum de 2.477.923,00 lei la plata subvenției pentru energia termică livrată populației în sistem centralizat aferentă sezonului rece anterior (2020-2021). În cazul în care Municipiul Brad nu primește sume pentru echilibrarea bugetului local, NU va putea susține continuitatea funcționării sistemului centralizat de termoficare în iarna 2021-2022.
Oraşul GEOAGIU a primit, conform HG 1088/2021, suma de ZERO lei. Dar pe lista cu plăţile pe care Primăria trebuie să le efectueze până la sfârşitul anului 2021 se regăsesc, între altele, plata drepturilor asistenţilor personali şi a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap – în sumă de 397.000 lei; cheltuieli pentru iluminatul public – în sumă de 150.000 lei; cheltuieli cu încălzirea pentru instituţii şi unităţi şcolare de pe raza unităţii administrative teritoriale – în sumă de 80.000 lei; cheltuieli neeligibile pentru mai multe investiţii în curs de realizare – în sumă de aproximativ 1.500.000 lei.
Oraşul SIMERIA a primit, conform HG 1088/2021, suma de ZERO lei. Dar pe lista cheltuielilor urgente ale Primăriei cu plăţi ce trebuiesc a fi efectuate până la sfârşitul anului 2021 se afla cofinanţări pentru proiecte cofinanţate din fonduri externe nerambursabile şi/sau programe naţionale, cheltuieli neeligibile, corecţii financiare s.a. – în sumă totală de 2.115.853 lei. La acestea se adaugă indemnizaţiile persoanelor cu handicap grav, alte cheltuieli privind reparaţiile şi reabilitarea străzilor şi cheltuieli privind utilităţile(apă, energie electrică, gaze naturale), inclusiv cheltuieli salariale.
Oraşul URICANI a primit, conform HG 1088/2021, suma de 100 mii lei. Dar pe lista cheltuielilor urgente ale Primăriei cu plăţi ce trebuiesc a fi efectuate până la sfârşitul anului 2021 se află cofinanţări pentru proiecte cofinanţate din fonduri externe nerambursabile şi/sau programe naţionale, cheltuieli neeligibile, corecţii financiare s.a. – în sumă totală de 2.752.928 lei. La acestea se adaugă drepturile asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiile lunare , şi alte cheltuieli curente privind utilităţile(apă, energie electrică, gaze naturale).
Comuna BRETEA ROMÂNĂ a primit conform HG 1088/2021, suma de 50 mii lei. Dar pe lista cheltuielilor urgente al Primăriei cu plăţi ce trebuiesc a fi efectuate până la sfârşitul anului 2021 se află cofinanţări pentru proiecte cofinanţate din fonduri externe nerambursabile şi/sau programe naţionale, cheltuieli neeligibile, corecţii financiare s.a. – în sumă totală de 207 mii lei. La acestea se adaugă cheltuieli de funcţionare – în sumă de 156 mii lei.
Comuna HARĂU a primit conform HG 1088/2021, suma de 50 mii lei. Din cauza acestei sume total insuficiente, Primăria s-a văzut nevoită să renunţe la investiţii în valoare de 395.000 lei pentru a putea plăti ultima tranşă de plată pentru proiectul de canalizare.
Comuna TOTEŞTI a primit conform HG 1088/2021, suma de 50 mii lei. Dar pe lista cheltuielilor urgente al Primăriei cu plăţi ce trebuiesc a fi efectuate până la sfârşitul anului 2021 se află cofinanţări pentru proiecte cofinanţate din fonduri externe nerambursabile şi/sau programe naţionale, cheltuieli neeligibile, corecţii financiare s.a. – în sumă totală de 2.208 mii lei. La acestea se adaugă indemnizaţiile persoanelor cu handicap grav, alte cheltuieli privind reparaţiile şi reabilitarea străzilor şi cheltuieli privind utilităţile(apă, energie electrică, gaze naturale), inclusiv cheltuieli salariale – în sumă totală de 878 mii lei. Trebuie făcută precizarea ca la finele anului 2020 la capitolul Asistență socială Primăria Totești avut un deficit de 231 mii lei. În cursul anului 2021 s-a alocat și din bugetul local suma de 160 mii lei pentru partea de asistență socială, sumă însă insuficientă pentru plata la zi a salariilor asistenților personali și a indemnizațiilor persoanelor cu handicap grav. Şi lista ar putea continua.
Paradoxul acestei situaţii este însă altul. În toate aceste localităţi enumerate mai sus, la alegerile locale din toamnă lui 2020, peste 4.200 de cetăţeni au votat pentru Partidul Naţional Liberal, cu speranţa că vor avea o viaţă mai bună în comunitatea din care fac parte. Toţi aceşti alegători vor fi cu certitudine dezamăgiţi de ceea ce văd că este în realitate politică liberală şi efectul acestor constatări va deveni cu certitudine evident la următoarele alegeri, oricare ar fi ele.
În situaţiile dificile prezentate anterior, ce soluţii financiare concrete aveţi pentru edilii afectaţi de lipsa fondurilor necesare echilibrării bugetelor locale?
Vă mulţumesc. Solicit răspuns în scris.
Viorel Sălan
Deputat PSD