Lucrări în Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională
Primul proiect de lege dezbătut în şedinţa de azi a Comisiei a fost:
1. PLx 300/2021 Proiect de Lege pentru modificarea Legii nr.168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul său în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat – Raportor: Ina Filote
Am arătat că, în anul 2020, am iniţiat şi am finalizat Legea nr. 168/2020 prin care am modificat Ordonanţa de Urgenţă nr. 82/2006 tocmai pentru a înlătura o serie de inechităţi existente la acel moment. Această ordonanţă stabilea că de recunoaşterea meritelor şi de drepturile aferente beneficiază numai militarii care au participat la acţiuni, misiuni şi operaţii în afara teritoriului naţional şi numai pentru personalul Ministerului Apărării Naţionale.
În acest demers am pornit de la o analiză pe care am făcut-o evaluând o serie de date solicitate atât de la Ministerul Apărării Naţionale, cât şi de la Ministerul Afacerilor Interne, cu privire la cazurile înregistrate, într-o perioadă dată, de militari sau poliţişti răniţi sau decedaţi pe timpul derulării unor misiuni, acţiuni sau operaţii, inclusiv a şedinţelor de pregătire. În urma analizei efectuate, am constatat că numărul cazurilor de militari sau poliţişti decedaţi sau răniţi în ţară a fost mult mai mare decât al celor din afara graniţelor statului.
Şi, în acest context, am pornit în realizarea acestei legi pentru a stabili climat de echitate pentru perosnalul din toate structurile din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu aplicare atât pe plan intern, în România, cât şi în afara graniţelor statale.
Şi ne-a interesat să reinstaurăm astfel normalitatea pentru cei care au avut efectiv de suferit ca urmare a unor acţiuni, misiuni sau operaţii militare încheiate tragic.
Proiectul propus adoptat de către Senatul României cuprinde unele corecţii la acordarea unor indemnizaţii pentru urmaşii personalului participant decedat.
Au fost prezentate şi amendamentele unor colegi pe care personal nu le-am susţinut şi am optat pentru forma adoptată de Senat.
În final, proiectul a fost aprobat în forma Senatului, cu amendamente admise.
2 . PLx 360/2021 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.80/2021 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al apărării împotriva incendiilor – Raportor: Luminița Oprea
În cadrul dezbaterilor asupra acestui proiect, am intervenit şi am arătat că din studiul documentelor a reieşit că reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne urmau să aibă o întâlnire cu reprezentanţii Consiliului Economic și Social, în urma căreia aceştia urmau să prezinte observaţiile agreate de ambele părţi în legătură cu acest act normativ, în comisiile parlamentare.
În primul rând am subliniat faptul că proiectul de lege discutat prezintă o serie întreagă de vulnerabilităţi. Prin acest proiect vor fi modificate foarte multe acte normative, proces care poate face extrem de dificilă asimilarea ulterioară a noului text într-o perioadă de timp scurtă.
Unele modificări prevăd transferarea către agenţii economici, şi aşa foarte împovăraţi de situaţia economică prezentă, a responsabilităţilor referitoare la prevenirea şi stingerea incendiilor. Dar este evident că un agent economic nu are competenţa necesară pentru a le prelua în mod corespunzător.
Pentru a crea o astfel de linie de muncă, orice firmă va trebui să încadreze personal ceea ce va duce la costuri suplimentare, în primul rând salariale. Constat că abordarea acestei problematici nu este suficient de clară, textul aşa cum este el acum putând da naştere la interpretări şi, de ce nu, chiar la abuzuri.
Pe de altă parte, aşa cum arată şi Consiliul Legislativ, în nota de fundamentare care însoţeşte acest act normativ, nu sunt detaliate elementele care conturează existenţa unei situaţii excepţionale, în sensul jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Această lacună există şi în instrumentele de prezentare a proiectului.
În concluzie, am propus un raport de respingere, însă reprezentanţii “puterii” , PNL şi USR, au votat în favoarea acestui proiect, susţinând încă o măsură care caută să împovăreze în mod nejustificat agenţii economici.
3. PLx 309/2021 Propunere legislativă pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă nr.24 din 5 martie 2008, privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii – Raportor: Luminița Oprea
Acest proiect a fost agreat de toţi membrii comisiei şi a primit un aviz favorabil.
4. PLx 380/2021 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.104/2021 privind înfiinţarea Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică – Raportor: Ina Filote
Am evidenţiat în intervenţia pe care am avut-o câteva lipsuri în documentele însoţitoare din mapa proiectului de lege cum ar fi absenţa avizului C.E.S. şi a avizului de oportunitate al Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul.
Am reamintit de asemenea că Secretariatul General al Guvernului României a transmis la data de 2.12.2020 un proiect de ordonanţă de urgenţă spre avizare Consiliului Legislativ cu acelaşi obiect de reglementare, însă cu un conţinut diferit.
Am arătat că textul prevede o serie de răspunderi contravenţionale în seama persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale, în condiţiile în care acestea nu au personalitate juridică. De fapt nu poate fi prevăzută răspunderea contravenţională a acestor entităţi, ci a reprezentanţilor acestora.
Şi alţi colegi parlamentari au sesizat o serie de imperfecţiuni ale Ordonanţei, în sensul în care structura propusă nu avea evidenţiat controlul parlamentar asupra acesteia, deşi face parte din cadrul structurilor de apărare naţională, ca şi alte aspecte ce nu erau luate în considerare.
În concluzie, s-a propus şi aprobat amânarea acestui proiect.