Pentru a proteja angajații și angajatorii, șomaj tehnic
Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență privind reintroducerea șomajului tehnic pentru angajații ale căror activități sunt afectate de pandemia COVID-19
Măsura vizează acordarea a 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut și se va aplica până la 31 decembrie 2021, pentru următoarele categorii de beneficiari:
- Salariaţii angajatorilor care întrerup pe perioadă determinată activitatea total sau parțial, ca urmare a aplicării măsurilor de prevenire și control ale infecțiilor cu SARS-CoV-2, prevăzute în actele normative emise de administraţia publică centrală şi/sau a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă sau a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă;
- Salariaţii angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
- Măsura şomajului tehnic se aplică şi pentru profesionişti precum comercianţii, întreprinzătorii, operatorii economici, dar şi orice alte persoane autorizate să desfăşoare activităţi economice sau profesionale, persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe, persoane implicate în activităţi sportive.
Pe baza acestei ordonanțe de urgență, statul suportă din bugetul asigurărilor de șomaj plata șomajului tehnic. În mod normal, plata șomajului tehnic era suportată de angajator.
Șomajul tehnic a fost una dintre primele măsuri pe care Guvernul liberal le-a adoptat anul trecut, la începutul pandemiei, pentru a proteja angajații și angajatorii.
Au fost salvate 1,2 milioane de locuri de muncă, printr-o investiție de 4,85 miliarde de lei, în cursul stării de urgență și de alertă, până la 30 iunie, termenul până la care s-a aplicat șomajul tehnic.