Meniu Principal

Proiectul de modernizarea a străzilor şi drumurilor din Densuş este blocat

Majorarea preţurilor la materialele de construcţii pentru realizarea lucrării nu este elgibilă pentru a fi decontată de către A.F.I.R., dar nici nu poate fi susţinută de către bugetul local al primăriei.

Pentru a rezolva această situaţie m-am adresat ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Attila-Zoltán CSEKE:

Stimate Domnule Ministru,

În urma discuţiilor purtate cu autorităţilor locale din judeţul Hunedoara, mi s-a relatat o situaţie nouă creată ca urmare a punerii în aplicare a Ordonanţei de urgenţă nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 833 din 31 august 2021.

Primăria comunei Densuş a obţinut finanţare pentru Proiectul „Modernizare drumuri şi străzi în Comuna Densuş, judeţul Hunedoara”, Măsura 7.2-Afir-PNDR, prin Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR). Contractul a fost semnat în data de 30.06.2017. Lucrările au fost demarate în data de 13.05.2019, urmând a fi finalizate în data de 13.09.2022.

Ca urmare a majorării preţurilor la materialele de construcţii, a fost încheiat un act adiţional cu actualizarea acestor preţuri. Documentul a fost semnat de către părţi ca urmare a solicitării primite din partea constructorului, în termenele prevăzute de OUG nr. 15/2021.

În OUG nr. 15/2021, se prevede că:

 „Art. 2. – (1) Ajustarea prevăzută la art. 1 alin. (1), (11) şi (12) se realizează la fiecare solicitare de plată, pe întreaga perioadă de derulare a contractului, exclusiv pentru preţul materialelor şi pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a prezenţei ordonanţe, până la finalizarea şi recepţionarea lucrărilor aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii, potrivit prevederilor legale în vigoare la data efectuării recepţiei, pe baza situaţiilor de lucrări însuşite de executant, diriginte de şantier şi autoritatea/entitatea contractantă, ca urmare a unei solicitări justificate din partea contractantului.

(10) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezenţei ordonanţe, contractanţii pot transmite autorităţilor/ entităţilor contractante o adresă prin care solicita ajustarea valorii aferente cheltuielilor cu materialele pentru restul rămas de executat, existent la data intrării în vigoare a prezenţei ordonanţe, pentru toate contractele de achiziţie publică/ sectoriale de lucrări în care sunt parte, prin utilizarea formulei şi a celorlalte prevederi din prezenţa ordonanţă, şi încheierea actelor adiţionale la contracte în termenul şi cu conţinutul prevăzut la alin. (12).

(11) Autorităţile/Entităţile contractante care au înregistrat solicitările prevăzute la alin. (10), în termenul menţionat în cuprinsul acestuia, sunt obligate să iniţieze demersurile legale în vederea ajustării preţului contractelor de achiziţie publică/ sectoriale de lucrări, prin încheierea de acte adiţionale la acestea”.

Deşi Primăria Densuş a întocmit toate documentele necesare în termenele stabilite de actul normativ amintit, A.F.I.R. nu poate deconta sumele respective deoarece cheltuielile cu majorarea preţurilor la materialele de construcţii nu sunt eligibile în criteriile A.F.I.R şi din acest motiv urmează a fi suportate din bugetul primăriei. Dar bugetul Primăriei Densuş nu poate susţine financiar suma respectivă şi lucrările de modernizare sunt astfel complet blocate.

Aş dori să îmi comunicaţi ce soluţie există pentru a rezolva cât mai rapid această situaţie.

Viorel Sălan – Deputat PSD