LUCRĂRILE COMISIILOR PENTRU CONSTITUŢIONALITATE ŞI APĂRARE
În şedinţa Comisiei pentru constituţionalitate, am dat un aviz de competență pentru iniţiativa legislativă B90/2020 – “Propunere legislativă privind protecția civilă”.
Cea de a doua şedinţă de comisie, la care am participat, a fost cea a Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.
În cadrul lucrărilor comisiei, am am propus o serie de amendamente la iniţiativa legislativă L188/2020 – “Proiect de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.36/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgență instituite prin Decretul Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României”.
Cele patru amendamente propuse împreună cu colegul senator Tit-Liviu Brăiloiu au fost următoarele:
– Eliminarea Art. 19, alin. (4), care prevede ca “Pe timpul mobilizării și pe timp de război, cadrelor militare în activitate și celor în rezervă, concentrate sau mobilizate, li se pot acorda permisii sau concedii, potrivit ordinului ministrului apărării”; am argumentat subliniind faptul că dreptul la concediu de odihnă este recunoscut atât de către legislația europeană, cât și de către cea națională; posibilitatea de a dispune în mod unilateral efectuarea totală sau parțială a concediilor de odihnă/ de odihnă suplimentare pentru cadrele militare în activitate din subordine, de către comandanții/șefii structurilor militare echivalează cu o îngrădire abuzivă a drepturilor militarilor.
-Am propus modificarea art. 19, alin. (4), prin introducerea formulării: “Pe timpul mobilizării și pe timp de război, cadrelor militare în activitate și celor în rezervă, concentrate sau mobilizate, li se pot acorda permisii sau concedii, POTRIVIT COMPETENȚELOR DE GESTIUNE A RESURSELOR UMANE”.
-Am propus de asemenea modificarea art. 19, alin. (6), prin introducerea următoarei formulări: “Pe timpul stării de urgență, de asediu, de mobilizare sau pe timp de război, cadrele militare pot efectua deplsaări în alte garnizoane sau unități administrative teritoriale, altele decât cele din care face parte unitatea militară în care își desfășoară activitatea, ori pot părăsi teritoriul naţional, ÎN CONDIȚIILE STABILITE PRIN ORDIN AL COMANDANȚILOR/ȘEFILOR CARE AU COMPETENȚE DE NUMIRE ÎN FUNCȚII” şi
-Am mai propus completarea art. 29, prin adăugarea literei i): “PE TIMPUL STĂRII DE URGENŢĂ, DE ASEDIU, DE MOBILIZARE ŞI PE TIMP DE RĂZBOI, PRIMIREA ÎN AUDIENŢĂ ŞI SOLUŢIONAREA PETIŢIILOR SE SUSPENDĂ OBLIGAŢIILE CE REVIN UNITĂŢILOR MILITARE DE A FURNIZA INFORMAŢII DE INTERES PUBLIC, DIN OFICIU SAU LA CERERE”.
Toate cele patru amendamente au fost admise şi adoptate de către comisie.