Lucrări în Comisia pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională
Comisia pentru apărare s-a reunit, ieri, în şedinţa săptămânală pentru a dezbate mai multe proiecte de lege
Prima iniţiativă legislativă pe ordinea de zi a fost:
PL-x nr. 420/2021 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.96/2021 privind acordarea de sprijin şi asistenţă de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite.
Proiectul propus are ca obiect de reglementare acordarea de sprijin şi asistenţă de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite şi vizează setul de activităţi întreprinse, ca urmare a unei decizii aprobate prin Hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în scopul evacuării dintr-o zonă de conflict armat a unor categorii de cetăţeni străini sau apatrizi.
Am intervenit remarcând că deşi ordonanţa de urgenţă prevede ca sprijinul şi asistenţa să fie acordate atât persoanelor respective cât şi rudelor de gradul unu, în expunerea de motive nu se face referire la acest lucru. De aceea am solicitat lămuriri suplimentare de la reprezentantul Guvernului.
Am dorit de asemenea să cunosc în contextul recentei crize din Afghanistan, câţi cetăţeni au făcut obiectul acestor prevederi, la cât se ridica costurile cu evacuarea acestora, precum şi cele legate de staţionarea pe teritoriul României. Şi nu în ultimul rând, care este situaţia lor în prezent?
Reprezentantul Guvernului a afirmat că, în acest moment, pe teritoriul României se află circa 150 de cetăţeni afghani şi membri de familie ai acestora, fără să existe încă o estimare a costurilor legate de această acţiune.
Un alt proiect de lege important dezbătut azi a fost:
PL-x nr. 333/2021 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Iniţiativa legislativă aprobă modalităţile de intervenţie imediată, pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor, prin alungare, capturare, tranchilizare şi relocare sau extragerea prin eutanasiere/împuşcare, în vederea creării unui cadru unitar de acţiune imediată a instituţiilor cu atribuţii în domeniu, astfel încât să se prevină producerea unor evenimente grave la adresa siguranţei şi securităţii populaţiei.
L-am întrebat pe reprezentantul Guvernului dacă Ordonanţa de urgenţă care ni se propune este în consonanţă cu legislaţia în vigoare în ceea ce priveşte intervenţia la animalele periculoase şi de asemenea care sunt actele normative în vigoare în acest moment referitoare la aceste situaţii.
Am precizat că, în momentul de faţă, există Legea nr. 212/2017 privind intervenţia la animalele periculoase, al cărui iniţiator am fost. Şi am subliniat că se pot crea confuzii regretabile dacă există suprapuneri de acte normative. Am subliniat că avem deja un act normativ în vigoare la care nu am găsit făcut-o nicio trimitere în pachetul legislativ prezentat. Nu ducem lipsă de legi, ci de aplicarea lor.
Am explicat că am iniţiat Legea nr.212/2017 pentru a oferi soluţii pentru o serie de situaţii de mare risc, constatate încă din perioada în care am funcţionat ca inspector general adjunct. Aceste situaţii apăreau mai ales atunci când se impunea intervenţia autorităţilor în cazul animalelor sălbatice periculoase. Ştiam din Sistemul naţional “112”, cât de multe astfel de situaţii existau, iar numărul medicilor veterinari era foarte redus ceea ce întârzia foarte mult efectuarea intervenţiilor.
Deci, dacă avem deja legislaţia necesară în România, atunci actele normative ulterioare ar trebui corelate cu cele anterioare.
Tot pe ordinea de zi a şedinţei de azi s-a aflat şi
PL-x nr. 428/2021 Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice.
Proiectul are ca obiect de reglementare: asigurarea transpunerii în legislaţia naţională a Directivei (UE) 2018/1972 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice (reformare); stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice; stabilirea unor măsuri de facilitare a supravegherii pieţei echipamentelor radio şi aparatelor; stabilirea cadrului de comunicare a documentelor prin intermediul serviciului „My Ancomˮ.
Am intervenit arătând că, în România, în zonele de munte, există mari probleme în ceea ce priveşte capacitatea de a acoperi cu semnal telefonic întreaga suprafaţă. Şi avem o situaţie concretă în judeţul Hunedoara. Aici, există 77de localităţi cu semnal de telefonie foarte slab sau absent integral. Am sesizat că în proiectul de lege care ni se propune, la capitolul 31, lit. a) se prevede că se asigură acoperirea pe suport radio de bandă largă pentru populaţie. Şi i-am solicitat reprezentantului ministerului de resort să îmi spună dacă prin această prevedere se va îmbunătăţi telefonia mobilă şi în zonele deficitare.
Răspunsul reprezentantului guvernului a dat anul 2025 ca termen de rezolvare a acestor situaţii.
Viorel Sălan,
Deputat PSD