Lucrări în comisia de apărare
Aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului pentru completarea unor acte normative cu incidenţă în protecţia animalelor și instituirea unor măsuri urgente pentru asigurarea necesarului de medici pe durata riscului epidemiologic generat de pandemia de COVID-19.
Între proiectele legislative înscrise pe Ordinea de zi a şedinţei de ieri s-a aflat şi PLx 15/2021 – Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.175/2020 pentru completarea unor acte normative cu incidenţă în protecţia animalelor, precum şi pentru stabilirea unor măsuri organizatorice.
Am intervenit în dezbatere cu câteva observaţii. Prin acest act normativ se doreşte să se dea competenţa poliţiei în ceea ce priveşte protecţia animalelor. Sunt consecvent în susţinerea proiectelor privind protecţia animalelor, dar nu oricum. Sunt initiatorul Legii nr. 263/ 2017 privind modificarea Legii nr. 550/2004 ce avea ca obiect de reglementare atribuirea de competenţe către Jandarmeria Română în tranchilizarea animalelor periculoase. Această iniţiativă a mea a venit pe fondul organizării defectuoase la nivelul ANSVSA şi a întârzierii cu care se intervenea în situaţii limită pentru anihilarea animalelor sălbatice periculoase ce puneau în pericol viaţa oamenilor. Acum
Ministerul Afacerilor Interne vrea să dea o competenţă nouă Poliţiei Române care să preia atribuţiile de control şi monitorizare a aplicării Legii nr. 205/2004 privind protecţia animalelor. Dar am sesizat o situaţie pe care o consider inechitabilă, în special în ceea ce priveşte provenienţa şi modul de încadrare a personalului în noua structură. Proiectul de lege vine şi precizează că medicii vor fi încadraţi veterinari prin transfer din cadrul ANSVSA, fără concurs, fără examen. Am relevat faptul că, după încadrarea acestora, devine aplicabilă Legea nr. 360/2002 privind statutul poliţistului şi, în fapt, aceşti medici veterinari devin poliţişti. Am spus că nu este corect să avem două posibilităţi diferite de a accede în Poliţia Română, respectiv unii cu examen şi alţii fără.
Aceşti medici puteau rămâne civili. Conferirea statutului de poliţist în urma transferului deschide alte posibilităţi ulterioare de transfer în cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne. Am exemplificat amintind că inclusiv în cadrul structurilor de sănătate ale Ministerului Afacerilor Interne cu medicii umani o parte dintre aceştia rămân încadraţi civil.
În final s-a aprobat amânarea acestui proiect de lege.
O altă iniţiativă legislativă dezbătută ieri şi asupra căreia am avut câteva obiecţii a fost PL-x nr. 25/2021 – Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.186/2020 privind instituirea unor măsuri urgente pentru asigurarea necesarului de medici pe durata riscului epidemiologic generat de pandemia de COVID-19 şi pentru modificarea art.11 din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Proiectul se referă la medicii rezidenţi încadraţi la Spitalul MAI “Prof. Dr. Dimitrie Gerota” şi apoi transferaţi în reţeaua de sănătate publică. Am scos în evidenţă faptul că şi prin această ordonanţă de urgenţă se poate vedea clar modul în care cei doi miniştri ai Sănătăţii, Nelu Tătaru şi Vlad Voiculescu, au considerat de cuviinţă să managerieze sistemul de sănătate pe perioada pandemiei. Nu am înţeles de ce aceşti medici trebuiau mai întâi angajaţi în cadrul unui spital al Ministerului Afacerilor Interne după care erau detaşaţi în unităţi civile aparţinând de Ministerul Sănătăţii, prin ordin al şefului departamentului pentru situaţii de urgenţă. În plus mi s-a părut incorectă prevederea potrivit căreia, după încetarea perioadei pentru care au fost angajaţi, medicii respectivi pot fi încadraţi pe perioadă nedeterminată în unităţi sanitare din cadrul sectorului public de sănătate, fără concurs.
Am mai subliniat că, în avizul dat de Consiliul Legislativ, se menţionează faptul că normele preconizate vizează o stare concretă având un destinatar individualizat. Astfel că este de analizat dacă nu se creează premisele unor vicii de neconstituţionalitate.
În final, am făcut trimitere la legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii care prevede că spitalele altele decât cele din subordinea Ministerului Sănătăţii se înfiinţează prin hotărâre de guvern, iar organigramele prin ordin de ministru cu avizul Ministerului Sănătăţii.
Viorel Sălan, deputat PSD