ÎNCEPUT DE NOUĂ SESIUNE PARLAMENTARĂ
Săptămâna aceasta, pe 1 februarie, a avut loc deschiderea lucrărilor primei sesiuni ordinare din anul 2023 a Camerei Deputaţilor.
Pe lângă prima ședință de plen a Camerei Deputaților, am avut un început productiv alături de reprezentanți ai societății civile, cu care am discutat aspecte ce țin de noul pachet legislativ pentru educație – un subiect care este deja, pe bună dreptate, dezbătut intens. În acest cadru, alături de experți în educație și reprezentanți ai mediului de afaceri, am abordat teme precum digitalizarea, managementul școlar, finanțarea învățământului și învățământ dual.
Programul de lucru a continuat prin participarea la două evenimente organizate de importanți parteneri străini. Prima întâlnire a fost găzduită de Ambasada Confederației Elvețiene, având ca subiecte principale dezvoltarea învățământului preuniversitar dual pe model elvețian, care a fost deja implementat în unele orașe din România, precum și aprofundarea Programului de Cooperare între România și Elveția, care conține inclusiv elemente educaționale și care însumează sprijin financiar în valoare de 221,5 milioane de franci elvețieni pentru țara noastră. De asemenea, am avut plăcerea să particip la ceremonia organizată de Ambasada Japoniei cu ocazia acordării a Ordinului Soarelui Răsare către dl. Ambasador Aurelian Neagu, prilej cu care am discutat despre legăturile educaționale și extinderea colaborării în acest sector pe plan bilateral.
Prioritatea noastră în această sesiune parlamentară este să ne asigurăm că inițiem, susținem și adoptăm legi care să vină cu adevărat în sprijinul românilor. Spre deosebire de alte partide politice, nu ne gândim la alegeri, ci la stabilitate și situația reală din țară. În egală măsură, în următoarele luni, alături de colegii mei parlamentari din Partidul Social Democrat, voi colabora cu toți ceilalți actori civili și instituționali pentru asigurarea unei baze legislative solide și sustenabile pentru educație. Trebuie să avem o dezbatere amplă, dar în același timp aplicată și cu concluzii concrete, care să țină cont de perspectivele tuturor.
În ultimii 11 ani au fost făcute aproximativ 110 modificări pe actuala Lege a Educației. Personal, îmi doresc să oferim mai mult răgaz pentru analiză tocmai pentru a ajunge la un numitor comun cu toți actorii implicați și să nu mai existe această permanentă nevoie de a completa cadrul legislativ. Timp avem, Jalonul PNRR privind Pilonul de Educație are ca termen trimestrul 3 al acestui an, însă putem acorda și mai mult timp. Comisia European a informat că reformele sistemice pot să fie finalizate până la depunerea cererii de plată, cu termen în luna martie 2024.
Vă asigur că Partidul Social Democrat se va lupta în Parlamentul României pentru a oferi access neîngrădit la educație tuturor copiilor. PSD are obiective bine definite în privința proiectelor Legilor Educației: (1) acces neîngrădit la educație pentru toți copiii, (2) combaterea abandonului școlar, (3) importanța pregătirii viitoarei forțe de muncă, (4) calificarea în funcție de cerințele pieței muncii. Transportul gratuit, masa caldă și sănătoasă, extinderea și îmbunătățirea pregătirii pedagogice pentru cadrele didactice, examene și procese de admitere nediscriminatorii, bursele sociale și premierea excelenței școlare, creșterea numărului de consilieri școlari și dezvoltarea medicinei școlare care pot contribui inclusiv la combaterea fenomenului de bullying și la prevenirea sarcinilor în adolescență. Toate sunt teme vitale pentru învățământul românesc și elemente de bază în poziția noastră din viitoarele discuții. Nu în ultimul rând, vom acționa pentru a include prevederi pentru copiii români născuți sau crescuți în străinătate care revin, alături familiile lor, în România.
Sunt de părere că vom reuși să dezvoltăm pozitiv învățământul din România doar dacă toți actorii se vor implica constructiv în dezbateri. Nu este momentul pentru campanii politice și lozinci, ci discuții echilibrate și eficiente.
Natalia-Elena INTOTERO
Deputat PSD Hunedoara
Președintele Comisiei pentru învățământ