Eliminarea unor obstacole birocratice pentru IMM
Ministerul Muncii a propus, în ședința de guvern programată joi, trei ordonanțe de urgență care prevăd eliminarea unor obstacole birocratice pentru IMM, dar și noi măsuri cu rolul de a susține angajații și companiile în perioada stării de alertă.
Ministrul Muncii, Raluca Turcan, a confirmat într-o declarație că prevederile au fost aprobate în primă lectură în ședința de Guvern, urmând ca ordonanțele de urgență să fie adoptate într-o viitoare ședință a executivului.
În plus, măsurile prevăd introducerea semnăturii electronice în relațiile dintre angajatori și angajați, precum și noi reglementări pentru facilitarea telemuncii.
Pentru a intra în vigoare, măsurile trebuie adoptate de guvern sub forma unor ordonanțe de urgență.
Iată cele mai importante măsuri ce vor fi propuse în ședința de guvern de ministrul Raluca Turcan:
– Pentru microîntreprinderile cu maxim 9 angajați (peste 445.000 în total), printr-o modificare a Codului Muncii, se elimină obligativitatea întocmirii fișei postului, a condicii de prezență și a regulamentului intern. Specificarea atribuțiilor postului se va putea face verbal, iar evidența orelor de muncă se va face în condițiile stabilite cu angajatul prin acord scris.
– Pentru persoanele beneficiare ale indemnizației de șomaj care se angajează cu normă întreagă în termen de 6 luni de la data stabilirii dreptului la indemnizaţia de şomaj, se acordă o sumă lunară reprezentând 50% din cuantumul indemnizaţiei de şomaj din momentul angajării până la sfârşitul perioadei pentru care erau îndreptăţite să primească indemnizaţia de şomaj (majorare de la 30% cât este acum).
– Menținerea acordării ajutorului social pentru o perioadă de 6 luni de la data încadrării în muncă a unei persoane beneficiare de ajutor social apte de muncă, cu condiția încheierii unui raport de muncă pe o perioadă de cel puțin 12 luni.
– Angajatorii care mențin contractele individuale de muncă încheiate cu persoanele cu dizabilități primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni consecutive, pentru fiecare persoană din această categorie, un sprijin financiar de 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
– 50% din salariu, dar nu mai mult de 1250 lei, timp de 12 luni, pentru încadrarea în muncă pe perioadă nedeterminată în perioada stării de urgență sau de alertă, a persoanelor care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul III.
– Noi prevederi la încheierea contractului individual de muncă, ce vor permite părților să utilizeze semnătura electronică (avansată sau calificată însoțită de marca temporală), fără ca acest lucru să poată fi însă impus angajatului de către angajator.
– De asemenea, angajatorul va putea folosi semnătura electronică și în raporturile cu instituțiile publice, la întocmirea documentelor din domeniul relațiilor de muncă. Pe de altă parte, angajatul nu va putea fi obligat să utilizeze semnătura electronică, dar părțile au obligația să folosească același tip de semnătură la încheierea unui act.
– Telemunca. Proiectul prevede faptul că angajatul este obligat să respecte și să asigure confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul activității, angajatorul trebuie să asigure instruirea adecvată a salariaților cu privire la utilizarea echipamentelor necesare telemuncii, iar activitatea este verificată tot prin utilizarea tehnologiei informației. Potrivit datelor Ministerului Muncii, în România sunt aproape 400.000 de contracte de muncă cu clauză de telemuncă din totalul de 6,5 milioane, față de doar 50.000 de contracte în martie 2020, adică un număr care a crescut de 8 ori într-un an.