Meniu Principal

Digitalizarea administrației de stat

Proiectul de lege privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea Platformei Naţionale de Interoperabilitate

Proiectul are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri referitoare la tehnologii, echipamente, programe software şi datele utilizate de acestea, în vederea contribuirii la creşterea gradului de interconectare între sistemele informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice şi la facilitatea schimbului de date între acestea, pornind de la principiile şi obiectivele Cadrului European de Interoperabilitate.

Potrivit expunerii de motive, principalele obiective ale legii sunt facilitarea furnizării de servicii publice de calitate, disponibile permanent, proiectate în acord cu nevoile beneficiarilor acestor servicii, promovarea utilizării pe scară largă a tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor în cadrul administraţiei publice şi creşterea gradului de trasabilitate şi transparenţă a actului administrativ prin oferirea posibilităţii titularului datelor a cunoaşterii accesării şi prelucrării datelor sale.

Sporirea gradului de interconectare a sistemelor informatice ale instituţiilor şi autorităţilor publice, facilitarea schimbului de date între instituţiile publice şi simplificarea proceselor administrative va conduce la creşterea eficienţei şi eficacităţii actului administrativ prin implementarea principiului „doar o singură dată”.

În plus, se urmăreşte promovarea interoperabilităţii în administraţia publică centrală şi între administraţia locală şi administraţia centrală, dar şi facilitarea accesului instituţiilor private la datele deţinute de instituţii publice şi invers, cu asigurarea securităţii şi confidenţialităţii schimburilor de date. Proiectul conferă funcţia de reglementare în domeniul implementării platformei de interoperabilitate Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID), iar funcţia de monitorizare, control şi evaluare aparţine Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR).

Potrivit unui amendament, autorităţile şi instituţiile publice vor lua măsuri pentru a face disponibile serviciile electronice şi persoanelor care folosesc rar sau deloc mediul online, punându-le la dispoziţie căi adiţionale de a accesa serviciile publice fără costuri suplimentare.

Legea prevede a înfiinţarea Registrului Naţional al Registrelor (RNR). Conform unui amendament la proiect, RNR conţine informaţii despre organizarea registrelor de date şi a datelor conţinute de acestea, care indică autenticitatea datelor respective, informaţii cu privire la semantica datelor şi informaţii privind autorităţile şi instituţiile publice care au acces la aceste date, temeiurile legale pentru transmiterea datelor, descrierea proceselor de colectare a datelor, precum şi modalitatea utilizării datelor colectate, prevede un alt amendament.

În vederea asigurării securităţii comunicaţiilor prin reţelele de transmisii de date utilizate de Platforma Naţională de Interoperabilitate, ADR va colabora cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

În situaţia în care Serviciul de Telecomunicaţii Speciale nu poate asigura infrastructura de comunicaţii menţionată de proiectul de lege, în conformitate cu cerinţele ADR, autoritatea sau instituţia publică în cauză poate utiliza, în vederea interconectării, reţele de transmisii de date furnizate de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice.

Reţele de transmisii de date nu sunt parte a platformei naţionale de interoperabilitate şi asigură un mediu sigur pentru transmiterea de date.

Administratorii registrelor de bază au obligaţia de a garanta administratorului Platformei Naţionale de Interoperabilitate disponibilitatea datelor conţinute în registrele de bază pe care le deţin, date care sunt necesare furnizării serviciilor publice de către orice autorităţi şi instituţii publice potrivit legislaţiei aplicabile, în vederea asigurării interoperabilităţii sistemelor publice.

Pentru a dovedi autenticitatea datelor obţinute la un anumit moment în timp, Platforma Naţională de Interoperabilitate oferă instanţelor de judecată posibilitatea de a consulta istoricul modificării şi accesării datelor din platformă.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în şedinţa din 27 iunie 2022, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

 Deputat PSD – Ilie Toma