Meniu Principal

DAS Deva: 5.000 de lei – amenda maximă pentru părinții care nu-și trimit copiii la școală

Părinții sunt obligați, în anul școlar 2024 – 2025, să asigure participarea la cursuri a elevilor pe durata învățământului obligatoriu, să participe, online sau fizic, la ședințele cu părinții, să asigure o ținută decentă a elevilor la școală, dar și să înlocuiască obiectele din patrimoniul școlii distruse de către elevi – potrivit noului Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin Ordinul ME nr. 5.726/2024, intrat în vigoare la 1 septembrie 2024.

Îndatoririle și drepturile părinților sau reprezentanților legali ai elevilor sunt prevăzute și în contractul educațional, pe care aceștia îl încheie cu unitățile școlare la începutul fiecărui nivel de învățământ și al cărui model a fost actualizat anul acesta.

Pe lângă noile prevederi introduse în ROFUIP 2024, documentul prevede și amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru părinții care nu asigură frecvența școlară a copiilor, pe toată durata învățământului obligatoriu. Limita maximă a amenzii este de cinci ori mai mare decât în vechiul regulament.

Aceeași sancțiune se aplică însă și părinților sau reprezentanților legali ai elevilor, precum și directorilor de școli care refuză să semneze contractul educațional, cu mențiunea că, în cazul directorului unității de învățământ, amenda poate fi înlocuită cu prestarea de activități în folosul comunității. Aplicarea sancțiunilor se realizează în conformitate cu prevederile noii Legi a învățământului preuniversitar.

În anul școlar 2023 – 2024, aproape 40 de elevi cu vârste între 6 – 17 ani, din municipiul Deva, au fost monitorizați de asistenți social ai Direcției de Asistență Socială Deva, după ce au acumulat, în total, mai mult de 3.000 de absențe nemotivate la cursuri.

Potrivit datelor centralizate de Compartimentul Protecția Copilului și Intervenții în Situații de Urgență, cea mai mare rată a absenței nejustificate de la școală se înregistrează în învățământul gimnazial și liceal, iar într-un procent mai mic, astfel de situații se regăsesc în rândul elevilor din învățământul profesional. Pe de altă parte, unitățile de învățământ cu cel mai ridicat nivel al absenteismului școlar au fost Liceul Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” (aproape două treimi din totalul elevilor monitorizați), Liceul de Arte „Sigismund Toduță” și Școala Gimnazială „Andrei Șaguna”.

Intervențiile DAS Deva s-au desfășurat la solicitarea conducerii școlilor, iar analiza detaliată a cazurilor a arătat că principalii factori care-i determină pe elevi să lipsească de la cursuri sunt reprezentați de influența anturajelor nepotrivite, lipsa modelelor în familie și percepția părinților despre rolul și importanța educației.

Direcția de Asistență Socială Deva