Meniu Principal

DAS Deva: Asociaţii de proprietari. Cele mai importante obligaţii ale administratorului

Administrarea imobilelor de locuinţe poate fi realizată de către o persoană fizică sau o persoană juridică al cărei obiect de activitate este administrarea condominiilor.
Conform legii care reglementează organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, administratorul are obligaţia să deţină un certificat de calificare profesională (care dovedeşte că are calificarea profesională pentru a fi administrator de condominii) şi atestat (care dovedeşte calitatea de administrator). Atestatul este valabil 4 ani şi poate fi reînnoit. Expirarea acestuia îl împiedică pe administrator să-şi desfăşoare activitatea.
 Principalele ATRIBUŢII ale administratorului asociaţiei de proprietari:
  •  administrează imobilul şi propune şi supraveghează lucrările care vizează întreţinerea acestuia
  • organizează şi conduce contabilitatea şi activitatea de casierie a asociaţiei de proprietari
  • gestionează bunurile materiale și fondurile bănești ale asociației, conform hotărârilor Adunării Generale și deciziilor Comitetului Executiv
  • calculază, întocmeşte, supune verificării cenzorului şi aprobării Comitetului Executiv şi afişează la avizier lista lunară a cheltuielilor de întreținere – în cel mult 5 zile de la primirea ultimei facturi de la furnizorii de servicii
  • afişează lunar, la avizier, lista de venituri şi cheltuieli ale asociaţiei de proprietari
  • întocmeşte lunar situaţia financiară a asociaţiei (situaţia soldurilor elementelor de activ şi pasiv), pe care o depune, semestrial, la compartimentul specializat în sprijinirea și îndrumarea asociațiilor de proprietari din cadrul administrației publice locale
  • foloseşte contul bancar al asociaţiei atât pentru plăţi, cât şi pentru încasări
  • prezintă oricărui proprietar, la solicitarea acestuia, toate datele, documentele și informațiile cu privire la conținutul și respectarea contractului de administrare, precum şi acordurile de plată în rate a cheltuielilor anuale și cuantumul prestațiilor convenite
  • notifică, în scris, proprietarii care au plăţi restante la cheltuielile comune ale imobilului şi înştiinţează preşedintele şi Comitetul Executiv despre restanţe
  • asigură respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor la folosirea părților comune – adică, se asigură că intrările/ieșirile imobilului și căile de evacuare în caz de incendiu nu sunt blocate de obiecte depozitate în dreptul sau în apropierea acestora
  • la solicitarea asociaţiei de proprietari, are obligaţia să încheie, pe propria cheltuială, o poliță de asigurare de răspundere civilă profesională, pentru protejarea intereselor proprietarilor și ale asociației împotriva riscurilor aferente activității de administrare a imobilului
  • în cazul schimbării sale, este obligat să transmită noului administrator, în termen de 5 zile de la încetarea contractului, toate documentele şi bunurile asociaţiei, situaţia financiar-contabilă a acesteia şi a fiecărui proprietar în raport cu asociaţia, precum şi situaţia soldurilor elementelor de activ şi pasiv la data plecării
 DE REŢINUT! Pentru desfăşurarea activităţii de administrare a imobilelor fără îndeplinirea prevederilor legale, folosirea fondurilor bănești ale asociaţiei altfel decât stabileşte legea, neîndeplinirea/depăşirea atribuţiilor sau pentru nerespectarea statutului asociaţiei, administratorii riscă amenzi de 500 lei la 10.000 de lei, conform legii asociațiilor de proprietari.
IMPORTANT! Proprietarii de apartamente și reprezentanții asociațiilor de proprietari pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere privind obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune, la numerele de telefon 0755.878.637 și 0254.218.030 / Tasta 7 (Compartimentul Asociații de Proprietari), de luni până joi – între orele 8:00 – 16:30 și vineri – între orele 8:00 – 14:00.
Direcția de Asistență Socială Deva