Meniu Principal

Vot favorabil pentru Proiectul Legii „Legea tineretului”

Noul document legislativ are ca obiect de reglementare îmbunătățirea cadrului juridic necesar asigurării elaborării, implementării și monitorizării politicii de tineret. S-au înregistrat 271 de voturi „pentru”, două voturi „împotrivă” și 7 abțineri.

Politica Națională de Tineret este definită ca fiind angajamentul și practicile privind asigurarea implementării, în întreaga țară, a politicilor de tineret, asumate de Guvernul României prin programul său. Aceasta are la bază Strategia națională de tineret, precum și pe strategii sectoriale ale Guvernului.

Politica Națională de Tineret face referire și la intervenții timpurii, pentru a asigura participarea tinerilor la viața societății în general și dezvoltarea de competențe personale și profesionale ale acestora prin implicarea în activități de învățare nonformală sau voluntariat. Mai mult, conform legislației în vigoare, aceasta este corelată cu politica națională în privința educației naționale și protecția drepturilor copilului și este coordonată de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse. Legea este dată inclusiv pentru tinerii români care se află în afara țării. Implementarea Politicii Naționale de Tineret la nivel local a prins contur și va fi realizată de angajați de la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse prin direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București și casele de cultură ale studenților, respectiv Complexul Cultural Sportiv Studențesc Tei.

Există de asemenea o serie de îmbunătățiri față de legea anterioară, între care pot fi menționate:

  • obligativitatea ca statul să sprijine dezvoltarea unui program național de formare a personalului de tineret
  • obligativitatea autorităților locale de a realiza strategii locale în domeniul tineretului, precum și planuri de măsuri aferente, corelate cu politicile de tineret naționale
  • operaționalizarea unui consiliu interministerial de tineret, prin participarea directă la dezbateri a reprezentanților ONG-urilor reprezentative de și pentru tineret;
  • implicarea studenților în consiliile de administrație ale Caselor de Cultură Studențești și a Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei”;
  • recunoașterea ca organizații naționale de tineret și studențești exclusiv a organizațiilor neguvernamentale
  • obligația ministerului de a stabili modul de organizare și funcționare, precum și de a constitui Registrul Național al Organizațiilor Neguvernamentale de și pentru Tineret, Registrul Național al Centrelor de Tineret, Registrul Național al Centrelor de agrement pentru copii și tineri, Registrul furnizorilor de activități și servicii de tineret din România, Registrul personalului de tineret din România și Platforma de informare națională și de consultare publică în domeniul tineretului;
  • dezvoltarea programelor specifice pentru prevenirea și combaterea consumului de alcool, tutun, droguri, precum și a traficului de persoane;
  • posibilitatea ca UAT-urile să poată oferi cu titlu gratuit bază materială de tineret necesară desfășurării activităților destinate tinerilor și organizațiilor de/pentru tineret

Camera Deputaților a fost for decizional în acest caz.

Viorel Sălan – Deputat PSD