Sălan: Lucrări în Comisia pentru apărare
În şedinţa din această săptămână a Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, am dezbătut o serie de iniţiative legislative, dintre care aş dori să le amintesc pe cele mai importante.
Prima dintre acestea este PL-x nr. 567/2021 – “Proiect de Lege privind participarea studenţilor şi a elevilor din instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne la activităţi din străinătate”.
L-am considerat de la început un proiect binevenit, mai ales în contextul în care am constatat în mai multe rânduri ce lacune există la nivelul pregătirii cadrelor din MAI. Proiectul prevede ca studenţii academiei de poliţie sau elevii şcolilor de subofiţeri/agenţi să participe în străinătate nu numai la concursuri sau olimpiade, ci şi la stagii de pregătire sau schimburi de experienţă cu structuri similare. Am evidenţiat însă şi faptul că este necesar ca structurile care colaborează să fie compatibile şi am exemplificat cu situaţia Jandarmeriei Romane care nu deţine atribuţii de poliţie judiciară aşa cum au marea majoritate a instituţiilor similare mediteraneene.
Grupul PSD a votat pentru întocmirea unui raport favorabil care a fost aprobat în unamimitate.
Un alt proiect de lege discutat a fost PL-x nr. 409/2021 – “Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.76/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr.360/2002 privind Statutul poliţistului”.
Mi-am exprimat în mod constant nemulţumirea faţă de cursurile postuniversitare din cadrul Academiei de poliţie la care pot participa şi absolvenţi civili ai învăţământului superior, care în urma parcurgerii acestor cursuri pot deveni direct ofiţeri de poliţie.
Am considerat mereu în mod deschis că se pot face încadrări directe în cadrul structurilor MAI doar atunci când este vorba despre specialişti în comunicaţii, informaţii, IT, logistică s.a. Dar când este vorba despre segmentul operativ, aceştia trebuie să treacă neapărat prin cursurile de zi ale Academiei de poliţie sau ale şcolilor de subofiţeri sau agenţi.
În ultima perioadă au avut loc suficiente evenimente care au evidenţiat pregătirea precară a unora dintre angajaţii MAI.
În urma dezbaterilor cu reprezentanţii MAI, am convenit de comun acord să se opreze două modificări importante. Prima, ca proiectul de lege să se aplice începând cu anul de învăţământ 2022-2023. Cea de a doua, ca programele de învăţământ de la zi şi cele postuniversitare să fie similare.
Am decis în final amânarea cu o săptămână acestui proiect pentru redactarea acestor modificări.
Legat de iniţiativa legislativă Pl-x nr. 568/2021 – “Propunere legislativă privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antiromânismului”, în cadrul discuţiilor, am scos în evidenţă faptul că Consiliul Legislativ a mai avizat favorabil două proiecte de lege cu conţinut similar, aflate în prezent în procedura legislativă la Camera Deputaţilor. De asemenea, am subliniat că prezenta propunere legislativă este structurată similar Legii nr. 157/2018.
De asemenea, există deja reglementări în domeniu şi am aminitit aici OUG nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii. Ca atare, am propus respingerea şi colegii au fost de acord.
Viorel Sălan, Deputat PSD