Lucrări în Comisia pentru apărare
Ieri, în şedinţa săptămânală a Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, au fost analizate mai multe proiecte de lege.
Regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor
Am avut o primă intervenţie în dezbaterile având ca temă
PLx 467/2021 Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României.
Obiectul de reglementare se referă la modificarea şi completarea Legii nr.122/2011 şi vizează:
- modificarea definiţiei „dispozitivului militar”, pentru a include în această categorie principalele caracteristici ale echipamentelor care sunt utilizate pentru contracararea dronelor.
- completarea situaţiilor în care personalul Ministerului Apărării Naţionale poate face uz de armamentul şi dispozitivele militare din dotare împotriva dronelor şi
echipamentelor radioelectrice utilizate pentru comiterea unui act ostil.
Prin întrebarea pe care am adresat-o reprezentantului Ministerului Apărării Naţionale, date fiind noile riscuri apărute în ultima perioadă în raport cu siguranţa naţională, am dorit să ştiu dacă au fost consultate şi celelalte structuri militare din afara Ministerului Apărării pentru a evita apariţia unor modificări ulterioare ale cadrului juridic. După răspunsul afirmativ primit, am deci să susţin şi eu un raport de adoptare pentru acest proiect de lege.
Autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile interguvernamentale
O altă iniţiativă înscrisă pe ordinea de zi a şedinţei de azi a fost
PLx 386/2021 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.62/2021 pentru completarea anexei nr.1 la Ordonanţa Guvernului nr.41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile interguvernamentale la care România este parte, precum şi pentru aprobarea plăţii primei tranşe din cotizaţia României la bugetul instrumentului financiar al UE „Instrumentul European pentru Pace (EPF)”, aferente anului 2021.
Obiectul de reglementare a vizat:
- completarea Anexei nr.1 la Ordonanţa Guvernului nr.41/1994, în scopul instituirii cadrului legal pentru plata contribuţiei României pentru cei doi piloni ai „Instrumentului european pentru pace (EPF)ˮ şi
- aprobarea plăţii primei tranşe, aferente anului 2021, din cotizaţia României la bugetul pilonului II al acestui instrument.
La acest proiect de lege, am dorit să aflu de la secretarul de stat prezent pentru susţinerea iniţiativei la cât s-a ridicat contribuţia României de la bugetul de stat pentru perioada 2014-2020, ca să putem avea un tablou complet.
Da, nu am primit răspunsul solicitat. Proiectul a fost adoptat un aviz favorabil cu majoritate de voturi.
Modificarea Ordonanţei privind amenajarea spaţiului maritim
Tot în şedinţa de azi a fost dezbătut şi PLx 482/2021 Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.13/2021 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.18/2016 privind amenajarea spaţiului maritim.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2016. Intervenţiile legislative vizează, printre altele, eliminarea sintagmei „componenţa nominală a membrilor” prevăzută la art. 12 alin. (3), astfel încât membrii desemnaţi de către autorităţile componente ale Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, să nu fie menţionaţi în regulamentul aprobat prin hotărâre a Guvernului, actualizarea denumirii instituţiilor componente ale Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, precum şi rectificarea unei erori referitoare la denumirea instituţiei Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”.
În urma studierii Ordonanţei nr. 13/2021, la care s-a făcut trimitere, respectiv a documentelor conexe, am reţinut că în textul ordonanţei, intrată în vigoare la 30 august a.c., se preciza că, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare, în mod corespunzător trebuie modificată şi Hotărârea de Guvern nr. 406/2017 pentru aprobarea regulamentului privind organizarea, funcţionarea, componenţa acestui comitet de amenajare a spaţiului maritim. De aceea am dorit să aflu dacă au fost efectuate şi aceste modificări.
În al doilea rând, potrivit art.5 şi art.6 din Ordonanţa de Guvern nr. 18/2016, comitetul de amenajare a spaţiului maritim trebuia să elaboreze şi să monitorizeze implementarea planului de amenajare. Totodată se menţionează că planul de amenajare se aprobă prin lege organică care intră în vigoare cel mai târziu la 31 mai 2021 şi se revizuieşte o dată la zece ani.
Am întrebat reprezentantul Guvernului dacă a fost adoptată această lege organică până la data notificată.
Mi s-a explicat că modificările HG nr. 406/2017 sunt în curs de finalizare şi sunt expuse pe pagina de Internet a ministerului.
La a doua întrebare, mi s-a adus la cunoştinţă că ministerul de resort a elaborat proiectul planului de amenajare pe care l-a pus la dispoziţia comitetului şi reprezentantul guvernului şi-a exprimat speranţa că documentul va fi aprobat cu celeritate de către Parlamentul României.
În concluzie, reprezentantul ministerului a recunoscut că nu a fost respectat termenul de 31 mai 2021.
Viorel Sălan – Deputat PSD