Petru Sorin Marica: “Codul Administrativ mută luarea deciziilor mai aproape de oameni“
Pachetul Codului administativ conține 21 de legi care au trebuit corelate. Adoptarea unui Cod Administrativ vine în ajutorul administraţiilor publice locale, acestea având de acum înainte un instrument de lucru care le reglementează activitatea.
Deputatul Sorin Marica, într-un interviu, precizează că prin noile prevederi au fost simplificate mai multe proceduri birocratice și au fost detaliate modalitățile cu referire la darea în administrare, concesiune, închiriere şi au fost stabilite cotele redevențelor.
– De ce s-a optat pentru un “pachet“ de legi în cazul Codului administrativ?
– Adoptarea noului Cod administrativ a fost rezultatul unui efort intens, constant și susținut de câteva luni de zile. De-a lungul anilor, de câte ori apărea câte o dificultate în mecanismele decizionale din administrația locală, se iniția o modificare legislativă care rezolva punctual acea problemă, dar schimbarea promovată genera o serie întreagă de neconcordanțe în raport cu alte acte normative în vigoare. Rezultatul final era apariția altor blocaje administrative, în alte domenii. Din această cauză s-a luat hotărârea ca legile cu referire la administrația publică locală și la raporturile acesteia cu administrația centrală să fie armonizate “la pachet“. Pachetul Codului administativ conține de fapt 21 de legi care au trebuit corelate. Am avut în vedere și am ținut cont de sesizările și solicitările primarilor de la toate partidele politice.Textul inițial a fost permanent completat și îmbunătățit. Apreciez că legea adoptată de Parlament mută luarea deciziilor în comunitățile locale, mai aproape de oameni.
– Care este sfera de aplicabilitate a noului act normativ?
Codul administrativ reglementează următoarele sectoare: administraţia publică centrală; prefectul, instituţia prefectului şi serviciile publice deconcentrate; administraţia publică locală; exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale; statutul funcţionarilor publici şi statutul juridic aplicabil personalului contractual din administraţia publică; răspunderea administrativă, precum şi capitolul serviciilor publice.
– Ce aspecte mai importante reglementează noul Cod administrativ?
– Prin noile prevederi au fost simplificate mai multe proceduri birocratice și au fost detaliate modalitățile cu referire la darea în administrare, concesiune, închiriere s.a. Au fost stabilite clar și cotele redevențelor. Astfel, 40% din sumele încasate ca redevență vor rămâne la primărie, 40% vor merge la Consiliul Județean și doar 20% vor merge la Guvern. Au fost explicitate clar responsabilitățile pe care le au prefecții, managerii din deconcentrate și decidenții din administrația publică centrală. Scopul final este ca toată administrația să funcționeze coerent și să poată implementa Programul de Guvernare.
– Când anume credeți că va intra în vigoare noul Cod administrativ?
– Unele formațiuni din opoziție au contestat Codul administrativ la Curtea Constituțională, ceea ce va duce în mod cert la întârzieri. Rămân optimist și sper că luna octombrie este un termen realist pentru intrarea în vigoare a noii legi.